lørdag 2. mai 2020

Makrofotografering


Jeg er ikke med i noe fotoklubb. Hvorfor ikke når jeg liker så godt å ta bilder tenker du kanskje? Jeg liker best å ta bilder når jeg er aleine. Da kan jeg stoppe hvor jeg vil når jeg er på tur og ta bilder både av det ene og det andre. Jeg trenger ikke tips fra andre om hvordan ting kan gjøres. Jeg har funnet min stil og hvordan jeg liker å ta bilder. Et bilde handler mye om stemningen. Noen ganger blir et bilde mislykket utfra det jeg har tenkt, men når jeg kommer hjem og ser på det så er det et unikt del som kan skjæres ut og vises fram som noe annet enn det jeg opprinnelig hadde tenkt.


Den klassiske definisjonen av makrofotografi er en forstørrelse som er så stor at motivet kan gjengis i full størrelse på kameraets bildebrikke. Men uttrykket makrofotografi brukes generelt om bilder tatt på nært hold, av små motiver som for eksempel insekter, blomster eller vanndråper.  Før var makrofotografering forbeholdt dem som hadde investert i et dyrt makroobjektiv. Slik er det ikke nødvendigvis lenger.


Begynn med å stille inn kameraet ditt til manuelt fokus, for da får du nemlig høyest nøyaktighet og mest mulig kontroll under fotograferingen. Når du stiller skarpt på noe som er ekstremt nært, blir dybdeskarpheten automatisk dårligere, og derfor kan det være vanskelig for kameraets autofokus å treffe akkurat der du vil fokusere.


Flytt kameraet fram og tilbake med små bevegelser foran motivet til det riktige området er i fokus. Det kan være lurt å bruke selvutløseren i kameraet når du har funnet den riktige posisjonen. På den måten unngår du rystelsene som kommer når du trykker på utløserknappen. Det anbefales også å bruke stativ så du ikke risikerer å få uskarpe bilder. Alt forstørres på et bilde, også de minimale rystelsene. Det er nemlig best å gå helt ned på magen og ligge, så du er i øyehøyde med motivene og ikke risikerer å overse noe interessant.


Makrofotografi er en av de artigste, men også vanskeligste fotosjangrene. Du kan nemlig veldig lett ende opp med uskarpe bilder, da selv de minste bevegelser kan få motivet ut av fokus, og skarpheten må ligge helt nøyaktig. Skal makrobildet ditt bli helt skarpt, må du sørge for at motivene står stille. For å unngå at insekter og lignende kryper bort, bør du ta makrobildene dine tidlig om morgenen. Da er insektene fortsatt veldig rolige og beveger seg mindre.


Du kan også øke sjansene dine for et skarpt makrobilde utendørs hvis du for eksempel tar med en paraply for å skjerme for vinden. Det gjør det mye enklere å fotografere for eksempel et blomsterblad.



Fotografering er litt som selve livet, du får med deg det du har fokus på. Du er mest opptatt av det som er nærmest selv om tilbudene ligger i bakgrunnen. Om tilbudene er blåveisene så ser du dem ikke fordi oppmerksomheten din ligger på hvitveisen.


2 kommentarer:

  1. Makrobilder är det som är allra roligast med fotografering. Mest för att man i bilderna ser mycket mer än vad ögat ser. Jag har blivit förvånad många gånger när jag ser vad som döljer sig längst ner i en blomma :D Eller när jag har upptäckt hur "håriga" vissa blomstjälkar är. Fotograferingen blir ett nytt sätt att upptäcka naturen på :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes det er så fint at en kan kombinere fotografering med absolutt alt annet en er interessert i. Naturen er full av unike ting og muligheter...

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...