tirsdag 19. mai 2020

Årets stolpejakt har startet


Lørdag fant jeg og Bella ut at det var akkurat passelig med en liten bytur på oss. Akkurat hvor og hvorlangt hadde jeg ikke noen formening om når vi dro hjemme fra, men i og med at jeg måtte ned for å handle litt tilbehør til søndagens lammesteik så hadde det ikke så mye å si.


Jeg hadde ikke avisinstallert appen på telefonen med Stolpejakten, så hadde jeg lagt merke til et par stolper når jeg og Kjersti var på byrunde sist. Så tenkte jeg at et par stolper kunne vi plukke med oss for å få til en runde i byen. Fossekallen IL, i samarbeide med Ringerikskraft, Tronrud Eiendom, Ringerike kommune og Kraftriket, er stolte over at de i år også kan gi de som vil være med et tilbud som Stolpejakten på Ringerike. Offisiell start var 4. mai.


"Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i ulike kommuner. Stolpebesøk kan registreres på papir, nettsiden eller via appen vår. Vi tar sikte på å legge til rette for å aktivisere både unge og gamle, uansett funksjonsevne. Se video på Youtube for mer om Stolpejakten. I appen kan du blant annet laste ned kart og registrere stolpebesøk."


Hver registrerte stolpe gir deg et lodd i trekningen av flotte premier fra våre samarbeidspartnere i ditt nærområde. Dine vinnersjanser øker altså med antallet reistrerte stolper. Ved å registrere stolpene elektronisk er du automatisk med i trekningen. Hver stolpe er påtrykt en kode og en QR-kode. For manuell registrering noteres koden rett på kartet, som senere sendes inn. For elektronisk registrering brukes enten Stolpejakten-appen for å scanne stolpenes QR-koder, eller innplotting av koden i din konto.


Jeg har tenkt å være litt mer iherdig i år enn jeg har vært tidligere år. Savner egentlig litt å drive med etter at jeg ga meg med Geocachingen. Det er blitt flere og flere steder som arrangerer dette, så i motsetning til første året jeg var med som de nærmeste var på Jevnaker, i fjor kom de til Hønefoss og i år så får jeg ta noen småturer i nærheten også tenkte jeg. Bella trenger fortsatt sosialisering i nye områder. Tror det blir lenge til jeg melder på noe utstilling så da må man være litt alternativ i sosialiseringen. 


Det første du trenger for å være med på stolpejakten er kartet hvor stolpeplasseringene er markert. Kartet eksisterer i to versjoner: fysisk kartmappe eller elektronisk integrert i app. Kartbrosjyren er å finne gratis hos diverse utsalgssteder og institusjoner (dette varierer fra kommune til kommune). I en del kommuner blir kartmappene også distribuert til alle husstander. Stolpejakten-appen kan lastes ned gratis fra Google Play eller AppStore. Når kart er på plass er det bare å komme seg ut å finne stolper. Det er mange stolper å finne fordelt på fire ulike vanskelighetsgrader*, finner du alle?

*Stolpene har følgende vanskelighetsgrader:
GRØNN – veldig enkel, kan nåes med sykkel og rullestol
BLÅ – enkel
RØD – medium
SVART – vanskelig


Det er ikke startet opp med noe turistvann i fossen ennå, så det var bare oppgangs saga som det rant vann på. Jeg hadde tenkt at Bella skulle stå med framlabbene oppe på muren, men hun hoppet like godt opp på selve muren. Den nådde meg over livet, så jammen har hun blitt spretten etterhvert.


Det blås surt og kaldt, så jeg hadde ikke tatt med meg fotoapparatet. Hadde liksom ikke tenkt å ta bilder, men det er tydeligvis en innarbeidet vane, så det ble litt knipsing med telefonen.


Lauet har kommet utrolig langt til tross for at varmen har uteblitt i år. Pollenet er ennå fraværende, så jeg håper det drøyer i små mengder utover, så jeg slipper å merke noe til det.


I fengselshagen var det en BLÅ stolpe, da er det bare å trykke på "registrer stolpe" i appen og wips så har du en til på statistikken din.


Jeg gikk ganske systematisk på kartet så jeg skulle få med meg flest mulig uten å gå for langt, men hele runden ble på vel 12 000 skritt ifølge klokka mi. Ja for det ble slik at jeg tok alle stolpene på det ene kartet i Hønefoss. Må jo ha oversikten og fullføre når det ikke var igjen mer enn en 4-5 stykker. 


Havnet på feil side av kirka på den siste, så vi måtte gå tilbake til søndre park igjen og plukke den med oss før vi fant bilen på Petersøya.


Jeg lager mine stolper rosa når jeg har funnet dem, du kan velge en annen farge eller rett og slett fjerne dem fra kartet om du vil det. Jeg synes det er greit å se hvor mange jeg har funnet iløpet av dagen. Etter dag en er jeg på 448 plass i Ringerike kommune. Så det er ikke bare jeg som driver med dette her. På statistikken kan du velge om du vil se kommuneoversikt eller en nasjonal oversikt. Stygt redd for at det blir litt kjøring i sommer.


4 kommentarer:

  1. Tror jeg registrerte hele 4 stolper i fjor. Det var det første året de satte ut stolper i min kommune. De fleste var gatelangs og der gidder jo ikke jeg å gå. Det blir nok noen i år og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er ikke så mange som ligger på stier langs vanlige turveier. Men de i byen er veldig greie å ta når en skal sosialisere valper.

      Slett
  2. Hahaha, så nu är du fast också :D Det är klart att man inte vill ge sig om det bara är några få stolpar kvar att hitta. Men igår gav jag upp när det var två kvar. Jag var helt slut i ryggen så jag bestämde mig för att lämnda dem till i dag. Nu är de registrerade :D Stolparna ser lite annorlunda ut hos dig (eller hos mig) och även placeringen verkar vara annorlunda. Här är det mest i skogsområden som man ska leta. Men visst är det kul :D

    SvarSlett
    Svar
    1. De fleste er i tettbebygde strøk, og det er en QR kode som leses av med telefonen så en slipper å huske å notere noen koder.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...