Vi fikk en mail på jobben om et foredrag om kunstig intelligens i arbeidslivet. Jeg kan ikke mye om dette, så jeg spurte sjefen om jeg kunne melde meg på. Rettere sagt jeg informerte sjefen om at jeg hadde meldt meg på. Noen er veldig skeptiske, mens andre har en veldig løs holdning til dette. Så da må man jo skaffe seg litt informasjon da når man har mulighet i nærmiljøet.
ChatGPT illustrerer hva kunstig generell intelligens vil bli være i stand til. Fremtiden for arbeidstakere vil bli drastisk forskjellig fra den hverdagen vi har kjent de siste ti årene. I dette to-timers seminaret vil Kai Rune Larsen fra University of Colorado, Boulder, forklare hvordan teknologi som ChatGPT vil transformere firmaer og læring. Fokus blir på praktiske eksempler og diskusjon blant publikum. Professor Larsen har jobbet med språkmodeller og kunstig intelligens de siste 20 årene.
Kunstig intelligens er foreløpig hverken selvbevisst eller såkalt generell – den kan ikke lære seg nye egenskaper for egen maskin og «motivasjon». Men den kan etterligne noen av tingene vi mennesker gjør ved hjelp av noe som kalles nevrale nett og maskinlæring, der vi mater den med menneskeskapte eksempler på det vi vil at den skal få til.
Det kan på sett og vis sammenlignes med et ekstremt komplekst speil, der vi får nye kombinasjoner og mønstre basert på det vi trente den opp med tilbake. I utgangspunktet er ikke ChatGPT noe mer enn et mye mer sofistikert søkeverktøy enn f.eks. Google. Så langt er det lite som tyder på at den klarer å sette sammen noen argumentasjon ut fra det som genereres og trekke konklusjoner fra det på egen hånd.
Allerede under den såkalte minglinga før ting startet merket jeg at jeg var vel den som hadde aller minst greie på dette temaet. Det var overraskende mange med høye stillinger og "alle" hadde brukt dette i jobben sin allerede. Kan hende jeg misset et poeng eller to, men alle de andre var både begeistret og imponert over mulighetene til dette fenomenet. Foreleseren poengterte at den ikke fungerte optimalt uten et menneske til å korrigere. Ingen hadde ennå greid å få maskinen til å skjønne forskjell på nyanser i språket ved samme ordet. Få bank og gå til en bank. Den trakk bare den mest sannsynlige konklusjonen ut fra den informasjonen som var matet inn i maskinen.
Vi har vel alle ergret oss over disse robotene som svarer isteden for folk på kundeservice. De er jo ikke brukanes i det hele tatt. Alt går på sannsynlighet og mennesker må gi de tillatelse til de slutningene de kan trekke ut fra informasjonen de allerede har. Jeg er ikke redd for at maskiner skal ta over verden, men mer redd for at dette verktøyet skal falle i gale hender og brukes mot sin hensikt.
Min mann har lest mye om dette, så litt har jeg fått med meg av det. De er sikker kjekke å bruke til noe, og kan sikkert finne ut mye info på kort tid. Men jeg er helt enig med deg at det blir nok farlig å bruke hvis noen vil utnytte dette mot sin hensikt. Det er litt skummelt dette her synes jeg, for dette har aldri vært utprøvd før i stor skala.
SvarSlettHaving grown up in the tech world I don't want anything to do with A.I. and don't plan to engage at all.
SvarSlettDet är både spännande och till viss del skrämmande att tänka på hur det kommer att användas till i framtiden. Jag tänker som du att det inte är maskinerna som är problemet utan de som inte har de bästa avsikterna och ser möjligheter till att utnyttja det på fel sätt.
SvarSlett