tirsdag 13. juni 2023

Vassfarstien fra Pukla til Ørneflag Del 1

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Det ble litt i overkant overtenning på årets første fjelltur. Jeg og Hilde har ventet tålmodig det siste halve året på at vi kunne legge ut på årets første fjelltur. Vi skulle egentlig gå fra Sørbølfjellet til Bukollen, men med årets seine smelting så valgte vi å moderere oss. Hilde hadde for sikkerhets skyld lagt igjen telefonen hjemme, så jeg lånte bort min den dagen. Kjekt å kunne ta noen bilder da, siden jeg hadde meg meg fotoapparatet mitt. Dermed ble Hilde kartleser iløpet av turen... hvordan synes du det gikk Hilde?

Det ble bare 25 kilometer og 1/3 gikk på snø. Vi skulle gå Vassfarstien fra Pukla til Ørneflag, det var en strekke vi ikke hadde gått noen av oss. Etter litt studering av kart før avreise fant vi ut at vi skulle parkere bilen litt nede i lia og gå stien opp fra noen hytter. Da kom vi rett på Vassfarstien like ved Pukla, så vi fikk gått mest mulig av stien.

Vi parkerte  i veikanten og la i vei innover en likte kjørbar vei på starten. Skikkelig vårløsings bløt, så vi gikk isteden for å bli sittende fast i den gjørma. Vi valgte stien til høyre for å komme på riktig retning.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Javn stigning oppover, men etter kartkurvene så hadde jeg forventet at det hadde vært brattere.

Vi hadde ikke kommet så langt før vi kunne begynne å nyte utsikten.

multeblomst

Det så ut til at en kan ta seg en tur på multetur i høst, om de rekker å bli modne da.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Jeg hadde vel en mistanke allerede her om at det kunne bli litt vanskelig å følge blå merket vassfarsti fram til målet. Men man må jo ha trua. Snu har vel aldri vært noe alternativ når det gjelder meg.

Vi skulle kanskje lagt turen herover, men da hadde vi gått glipp av en utrolig flott fjelltur. Lenge siden jeg har koset meg så mye med å kave rundt i snø i shorts og singlett. Har vel aldri vært på fjelltur uten ski med så mye snø og så varmt vær heller.

Om denne turen setter standarden for årets fjellturer, da er det bare å glede seg.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Det har blitt mye turer i Hallingdal siste året, og jeg tror ikke det er siste gangen turmålet blir et sted i Hallingdal. Jeg må innrømme at jeg liker fjellturer bedre enn skauturer. Må liksom ha litt utsikt når man er på tur.

En halvtimes tid eller så var vi inne på Vassfarstien like før Pukla. Da var det bare å legge ivei innover Sørbølfjellet til vi kom til Ørneflag. Men vi skjønte ganske fort at Vassfarstien ikke var så enkel å følge. Den går nede i dumpa og der lå det snø ennå.

Vi løste det forholdsvis enkelt med å gå parallelt med stien litt høyere opp i terrenget der snøen var borte.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Det gikk med et par liter vann på turen for min del, og hundene hadde fri tilgang det meste av turen. Enten var det forholdsvis vått, eller så var det så tørt at det kråset i lyngen allerede.

Det ble egentlig mer og mer snø innover, så vi hadde nok ikke fått noe enkel vei om vi skulle gått for opprinnelig plan over til Bukollen.

Jeg og Hilde har vært mye på tur i forbindelse med geocaching, og da er det korteste veien som gjelder. Gammel vane er vond og legge av seg, så det ble litt bratt til tider. Etter garmin så ble det 1005 høydemeter stigning og 957 høydemeter ned. Altså forholdsvis kuppert tur.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Det var litt magisk å komme opp på fjellet og se snøen lå så langt øyet kunne se i den retningen vi hadde tenkt oss.

Vi ga vel ikke akkurat opp stien, men prøvde i det minste å skimte etter blåmerker på steinene som var smeltet fram. Vi hadde jo kart så vi visste hvor den skulle være. Det ble mange bilder på turen, og selv om fjell og vann og snø gikk igjen som tema... ja så holder det liksom ikke med kun ett bilde eller to.

Dokumentasjon fra flotte turer er viktig når de lange vinterkveldene kommer.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Vi valgte å ikke klatre oss opp på Pukla i og med at vi hadde planer om en lengre tur innover i fjellet. Trenger ikke mer høydemeter enn man må når vi har tenkt oss opp til 1243moh.

Hilde er ikke fult så ivrig fotograf som det jeg var, så hun og Bella lå stadig i teten. Men jeg hang med så godt jeg kunne mellom fotostoppene.  Vi fant ut at vi kunne gå inn til Hare Hopp før vi fant fram nista vår.

Vi hadde tatt en solid frokost begge to, så vi var klare til å brenne noen kalorier.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Snøen var overraskende rein til å være så seint på året. Som regel har den vært både grå og til tider helt svart når sommeren nærmer seg.

Litt spennende var det jo å skulle forsere snøen, om den holdt og hvor dypt vi måtte vabbe. Men som du ser så gikk det overraskende fort.

En helt utrolig tur var det med tilnærmet vindstille store deler av dagen.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Når vi ikke kunne følge stien som egentlig går i vannkanten, så valgte vi å gå et stykke opp i skråningen.

Det er ikke så godt å se sporene våre, men vi rundet kanten.

Sørbølfjellet er pent da. Tror det er det fineste fjellet jeg har gått på som er i grei avstand fra meg.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Det blei litt sjekking av kart på de bare partiene for å se om vi var langt unna Vassfarstien.

Ett stykke nedenfor Bukollen står det et skilt med 70 km, så om en skulle fulgt blåmerket Vassfarsti, så hadde vi hatt to mil foran oss. Kan nok hende det hadde blitt forholdsvis mye snø å forsere på den turen.

Området ved Tolvtjerna så er det mye vann og bekker på kryss og tvers.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Når vi gikk på snøen ved vannet så safet vi avstanden. Ingen av oss hadde lyst på årets første bad her.

Men var det mest hensiktsmessig så holdt vi oss til der det var bart.

Vi øyner Harehopp i det fjerne. Der har vi tenkt å ta dagens første stopp for å spise litt av nista vår.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag

Et område der så er det mange store steiner som står opp som blokker.

Vassfarstien  fra Pukla til Ørneflag  Harehopp

Harehopp hadde smeltet fram siden påsken. Men vi var på feil side av vannet, så vi fant ut at vi like godt kunne ta nista vår i solhellinga der vi var.