søndag 25. juni 2023

En titt i hagen

 løytnantshjerte

Nei jeg er ikke tilbake fra Island ennå, men tenkte å gi deg et lite innsyn i hvordan ting gror i hagen dagen før vi dro. Løytnantshjerte blomstrer. Jeg kjøpte et hvitt og rødt også, men det har det nok vært litt hardt for ser det ut til. Det spretter litt nede fra rota, så det er jo lov å håpe på at det kommer seg i sommer.

iris

Litt synd å dra fra Irisen. Nå står alle tuene mine i full blomst. Synd de ikke blomstrer over mange uker. Men jeg får nyte de mer til neste år.

iris

Jeg kjøpte noen løker i vår, men de har ikke spiret en eneste en av dem. Kanskje de ikke har tenkt å spire før til neste år? Det ser ikke ut til at jeg har veldig grønne fingre i år egentlig.

iris

Har du lagt merke til hvor utrolig mange detaljer og fargenyanser blomster i hagen eller ellers i naturen har? Ingenting er overlatt til tilfeldighetene liksom.

jordbær

På tirsdag spiste jeg mitt første hjemmedyrkede jordbær i år. Søtt og godt. Forsvant ned i magen min før jeg hadde dokumentert det engang. Det er gartneren sin det tenker jeg. Merethe får nok mange bær å nyte mens vi er borte.

jordbærblomst engulveedderkopp

Jeg bør kanskje ikke fortelle at det bor en engulveedderkopp der?

pus katt kattepus pusekatt

Hjelpegartneren er opptatt av eget vedlikehold og reinslighet

ringblomst

Ringblomstfrøene har spirt over all forventning i alle krokker og kasser som jeg har sådd. Bare de blomstrer nå, så får jeg laget ringblomstsalve til høsten.

hellikopter

Før vi dro var det både tørt og tordenvær. Da var det stadig passering av helikopter for å sjekke om det var blitt utløst en skaubrann etter lynnedslag. Det var ikke så langt unna det brant godt iløpet av den siste uka. Brannvesenet var glade da det kom noen dager med litt regn.

himmel

Slikt skiftende vær gir spektakulære kveldstimer på verandaen.

katt pus kattepus pusekatt

Oliver tar sommerkvelden med stor ro. Tipper han er glad for at Merethe er hjemme så de får både mat og kos hver dag.

mygg fluer

Det skal ikke stå på matmengden til fugleungene heller. En kveld var det uhorvelige mengder med insekter i bjørka. 

insekter

Det var en god del å se i grana på plenen også.

verandaliv

Gleder meg litt til å nyte verandakvelder når vi er tilbake på tirsdag kveld.

heklet drage

Merethe har heklet drage til meg, den får sitte på kanten av sofaen til Sofie kommer på besøk. Og ja, den er så stor som den ser ut på bildet. Du får følge med utover i uka, da kommer det et par bilder fra Island regner jeg med. 


9 kommentarer:

  1. Irisarna är verkligen fina så det är synd att du missar det mesta av den blomningen. Men du får se så mycket annat spännande i stället och jag ser fram emot att få ta del av allt det :D

    SvarSlett
  2. Those flowers are so pretty! i sure hope the fires calm down and don't harm anyone. Oliver sure looks comfy.

    SvarSlett
  3. Hej Lillian!
    Så vacker färg på dina Iris. Ha en riktigt trevlig resa.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
  4. Vakre iriser hos deg nå, og det er jo synd at du ikke får sett de i år. Så flott drage du har fått.
    God tur!

    SvarSlett
  5. Så synd att du missar de vackra irisarnas show, men de kommer ju igen nästa år. Island låter spännande, blir kul att se bilder. Vilken fin drake!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
  6. Such beautiful flowers. Wow.

    I love that dragon too. Adorable.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Gorgeous photos! Love these!
    Thank you for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2023/06/it-has-begun.html

    SvarSlett
  8. Wow !
    Very fantastic flowers.

    SvarSlett
  9. Absolutely fantastic! Have a great week!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...