lørdag 20. september 2014

Vikersundbakken, opp 1078 trappetrinn


Vikersundbakken er en skiflygningsbakke i Vikersund Hoppsenter som ligger i Modum kommune i Norge. Den er Nordens eneste skiflygingsbakke. Med K-punkt på 195 meter (K195) og en bakkestørrelse på 225 meter (HS225) er den også verdens størstehoppbakke. Bakkerekorden, som i øyeblikket er synonym med verdensrekorden, er på 246,5 meter og innehas av Johan Remen Evensen fra Norge.


Vikersundbakken er en del av Vikersund Hoppsenter. Den ble opprinnelig bygget i 1936 og ombygget til skiflygingsbakke i 1966. Samme år satte Bjørn Wirkola verdensrekord der, med et hopp på 146 meter. Bakken er om- og utbygget flere ganger, senest til Prøve-VM i 2011 og VM i 2012.


9 minutter og 6 sekunder! Med god drahjelp av Patran så ble tiden bedre enn jeg hadde tenkt på forhånd. Det var ikke melkesyre i beina, men det skortet på pusten. Siden jeg ikke driver med løping så kom jeg litt til kort der. 


Viktig med dokumentasjon når man er kommet på toppen. Patran gikk i fra meg når vi nærmet oss toppen, da hun la inn en spurt. Akkurat DET hadde ikke jeg kapasitet til.


Trappetrinnene hadde litt "rar" avstand. Litt små skritt på ett og ett trinn, en anelse for langt for to og to trinn. Turen ned igjen kunne vi tatt veien som går rundt, men vi måtte ned trappa mente Patran.


Noen planer om vinterbesøk har vi ikke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...