onsdag 3. september 2014

Hestebrenna

Tessy

Det ble en skikkelig rundtur i dag. Nå er det september og høsten har startet. Siden heftet til "Ti på topp" fortsatt gjelder, så er det bare å ta de langturene en gang til i allefall. Så kan det være så som så med de små tusleturene. Når Patran kom seg på skolen så dro jeg og hundene på høstens første skikkelige tur. Det er virkelig godt å ha fri en dag i uka, særlig når det er så knall vær som i dag.

Bilen ble parkert ved Nedre Kollsjø'n, taska med farris og hundebånd ble festet rundt livet. Det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at jeg hadde hatt på meg alt for mye klær.

Med svetten rennende oppover ryggen og søla skvettende rundt ørene ettersom hundene benyttet enhver anledning for bading i alt som bare til nød kunne kalles flytende, jepp det var godt med en dusj når jeg kom hjem.

Med plenty av rennende vann så fikk de da vasket av seg det verste innen vi var til bilen igjen.

Bekker forseres like raskt nedover og oppover som rett over.

Det var mengde med blåbær over alt. Greit å spise litt antioksidanter rett fra naturen...

Tyttebæra får stå for min del, den er ikke god å spise rett i fra naturen.

Utrolig hva man rekker når en er tidlig oppe. September kommer til å bli en hard måned. Med handler kurs på mandager og agility kurs på onsdager med Ronja, så blir det stritt om alle de andre skal ha sin dose også. Særlig når Lady har løpetid i tillegg, så blir jeg nok veldig sprek skal jeg holde tritt med alle sammen denne måneden.

Stemningsfult ved Nedre Leintjern, og som flater flest så klarte de ikke å motstå et bitte lite morgenbad.

Det fristet med et bad for meg også når vi var kommet dit. Sola steika så det var bare å kle av seg etterhvert som en nærmet seg toppen.

Når man kommer opp, så er det risting til den store gullmedalje. Erfaringsmessig så er det lurt å holde seg litt unna akkurat da...

Nydelig på tur i dag

Man skal ikke ha det travlere på tur, enn en rekker å nyte naturen og ta noen bilder.

På den lille fjellknausen i det fjerne står kassa.

På toppen er det flaberg og store steiner. Viser kreftene fra istiden.

Malin ble sliten på turen i dag. Hun hvilte på toppen sammen med meg.

I dag ble det Lady, Tessy og Malin som fikk seg en langtur. Ronja skal på agilitykurs i kveld og siden Lady har løpetid, så var det en grei fordeling.

Det finnes definitivt verre steder å tilbringe dagen.

Men det er slett ikke alle som har ro i rumpa.

Etter en hvil så satte vi kursen mot Tjuvenborgen som er fjellkula midt på bildet. Valget var enten gå til bake samme veien, eller lage en runde ut av det.

Upåklagelig utsikt når man er på "toppen av verden".

Her er vi på vei opp på selve Tjuvenborgen, det er ganske bratt opp, før det stuper ned igjen på andre siden.

Det ble mange småstopper på toppen. Ikke hver gang man er så heldig med været som jeg var i dag.

Siste platået før det bærer nedover fjellsiden.

Malin vil ha kos når vi stopper.

Så varmt og bratt som det var på turen i dag, så benyttet hundene enhver anledning til avkjøling.

Tjuvenborgen

Lady er alltid klar for mer... det blir liksom aldri nok for henne. Selv etter 13 km i ulent terreng så er hun klar for mer.

På vei tilbake kom vi fram ved Nedre Leintjern igjen, da var Malin så sliten at hun ikke stupte ut for å bade som de andre to gjorde.

Tørsten er slukket og kroppen avkjølet.

Lady etter over en mil i skauen, så hun hadde sikkert gått dobbelt av det jeg hadde gått.

Hun synes det er kjempegøy å hoppe ut i vannet, så jeg er sikker på at hun klatret opp på land og stupte ut i vannet minst femti ganger mens vi gikk langs vannet på vei hjemover igjen.

Nei, jeg ba henne ikke om å hoppe og jeg kastet ikke noe ut i vannet.

Etter noen hopp så hadde Tessy fått nok, så hun sto bare på land og så på at Lady aierte.

Bare en gang til, bare en ...

Ved første øyekast så kunne hun godt vært en alligator.

* *

Når man endelig har kommet opp på toppen av Hestbrenna, så må en vel gjøre som alle andre... sånn for en gangs skyld, men av å på med treningsbh som er gjennomvåt av svette, det er en treningsøkt i seg selv.

Nyt høsten sammen med de firbeinte...