lørdag 19. november 2011

Prosjekt oppussing


I går var jeg invitert til Lene på julebord for Torsdagsgjengen. Den harde kjærne møttes hos Lene hvor Torgunn hadde laget nydelig Elggryte og ikke minst kake til dessert. Vi var seks stykker som løste alle verdensproblemene både i og utenfor hundeverdnen. Kjempekoselig kveld som gikk utrolig fort. Vips så hadde klokka passert midnatt.

Når jeg reiste dit benyttet jeg sjansen til å ringe for å høre hvordan det sto til med Guro. Hun hadde slått seg godt til ro, men andre hunder var hun ikke interessert i i det heletatt. Hun trakk seg pent unna og gjorde ikke noe mer vesen ut av det. Barna i familien var de grommeste, noe som i og for seg ikke er rart. Blir vel mer kos og oppstandelse når dem kommer fra skolen enn når mor kommer hjem fra butikken.


Valpene var i hundegård i stua i dag for å få litt sosialisering utenfor valperommet. Prosjekt oppussing har så smått startet. Patran skal få soverom oppe, på et rom som stort sett har vært lagringsrom siste året. Valpene er der nå, så derfor måtte dem ut i stua for at jeg skulle få tømt rommet.


Nå er jeg så lei å ha utur at blir ikke 2012 bedre enn det 2011 har vært så ser jeg ikke lyst på framtiden. Det startet på slutten  av 2010 da Lady gikk tom ved parring, regn absolutt hele sommeren, oppvaskmaskinen røyk, kolliderte med bilen, vaskemaskinen sa takk for seg, fotoapparatet røyk, hunder som ikke går sammen så de må omplasseres. Lady går tom atter en gang. Så røyk dynamoen på bilen, oppvaskmaskinen sa takk for seg igjen.



Så i dag måtte jeg vaske opp på gamlemåten. Godt jeg hadde igjen en metallbakke fra jeg hadde hytte, som jeg brukte til oppvask der. Den satt imidlertid fast. Og på ting som sitter fast så er det bare å bruke litt mer muskler, er det ikke det da? Plutselig så løsnet den og smalt rett inn i anskiktet mitt. Hjørnet traff rett under øyet mitt og det var vannvittig vondt. Tårne bare rant og jeg gikk helt i kne. Det var godt huden sprakk litt, ellers hadde jeg fått den blåveisen regner jeg med. Nå er jeg bare litt hoven.


Mounty og Lady

Etter oppvasken ble det langtur på hundene oppover Holleia. Mildværet er kommet og til tider kjentes det ut som det regnet. Men det var nok bare rimet som smeltet av trærne.


Nææ vannet er hardt! Ikke noe vann å drikke her nei.


Ada, Malin, Mounty og Lady.

Malin er hos valpene og tømmer puppene før vi drar på tur. I dag ble det oppover Holleia med fotoapparat. Må jo ha litt andre bilder enn bare av valpene, men det er jo valpene som har størst utvikling framover. Nå er det to og en halv uke siden de ble født. Snart er det jul og når det er nytt år så skal dem flytte til nye hjem. Patran kommenterte det i dag, at det kom til å bli tomt når dem dro.


Når vi kom inn igjen så var det bare å starte opp med å tømme rommet for resten av inventaret der. Så det er klart for første strøket i morgen tidlig. Malingen kunne overmales etter to timer, så da er det stor sjanse for at Patran har nytt rom å sove på i morgenkveld.


Malin hoppet inn til valpene og la seg ned med en gang, det var det mer enn en som var glad for. De fant seg hver sin pupp og spiste seg mette. Etterhvert så snorket dem alle elleve.


Salig trøtt


Valpene får campere på kjøkkenet så lenge til rommene kommer i orden. Blir litt trangt med både valpekasse og kjøkkenbord der, men for noen dager går det helt greit.


Valpene har begynt å gå litt mer rundt enn tidligere, snart må jeg finne fram småleikene jeg har til valpene så de har litt å ordne med om dagen. I dag fikk dem bløtet tørrfor både på morgnen og på kvelden. Om en ukes tid er dem oppe i tre måltider om dagen for å øke til fire når dem blir ennå litt eldre. Da er det godt å ha mamma i nabohuset som kan sette ned litt mat til dem når jeg er på jobb. Merker at Merethe har begynt på videregående skole og har lange dager iforhold til ungdomsskolen.


Koser seg mesteparten av tiden tett inntil en bror.


Nå begynner valpene å heise seg opp på framlabbene og sparke ifra med bakbeina. Går nok ikke mange dagene nå før de kommer seg ut av valpekassa. Håper det holder til jeg er ferdig med rommene, ellers må jeg sette opp grind i kjøkkendøra. Trasig å måtte leite huset rundt etter ti valper hver morgen når en står opp.


Tørrfor i vann som er tatt med stavmixer. Herlig jurpe synes valpene. Snar får dem tenner og magene blir vant til mat, da behøver det ikke å bli most lener. Før de blir levert så spiser dem tørt tørrfor.


Det tar ikke lange tiden før valpene blir mer og mer grisete etterhvert som maten minker i skåla.


Det er jo bare litt mat da...


De fleste kjenner vel uttykket "å tråkke i salaten"?


Etter maten er det soving som teller. Mange bittesmå kulrunde mager som strekkes ut.


Når valpene begynner å bli mette så kommer Malin for å hjelpetil å spise opp restene. Mens Malin sleiker opp alt som er igjen så kan valpene forskyne seg litt av desserten som er en melkeskvett.


Når dem er ferdige med å spise så er det bare å legge på tørre aviser for natta.


Før valpene fikk lov å legge seg til å sove så ble det vasking av alle sammen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...