onsdag 6. juni 2012

Første biltur


Må bare først få ut litt frustrasjon over tankeløs valpekjøper. Når jeg som oppdretter tegner ekstra forsikring på mine tisper, en såkalt avlsforsikring, så mine valper skal være best mulig dekket mot uforutsette og medfødte skjulte feil. Når jeg pressiserer til valpekjøperene at denne valpeforsikringen som valpene blir levert med som er gyldig fra dem er fem uker gamle, må videreføres når de overtar valpen. Når jeg til og med har det i kontrakten som dem undertegner at den skal videreføres. Ja da det skal dem. Det viste seg at jeg fikk igjen valpen etter et par måneder da det ikke egnet seg for dem å ha valp. Ny eier tegner forsikring på valpen. Men nå viser det seg at valpen har OCD og trenger operasjon i skulderen. Men i og med at det har vært et opphold i forsikringen så dekker ikke Agria denne operasjonen! Så ny eier må lide for amøbeoppførsel av forrige eier, og jeg blir litt mellom barken og veden. Det er ikke min feil, men på en måte så er det det. Jeg har overlatt ett levende vesen til en total ansvarsløs person! Som nå da ny ansvarsbevisst eier må lide for å ut med fryktelig mange unødvendige penger for at valpen skal få et smertefritt liv heretter.


Som en annen oppdretter sa i helga, det er noe feil i alle kull av normal størrelse. Det er ikke en oppdretter som bare har hatt feilfrie hunder. Den perfekte hund er ennå ikke laget så vidt meg bekjent. Desto viktigere er det å ha forsikringen i orden fra dag en. Da dekker den så mye mer enn om en ikke har en, eller tegner den etter en stund. Egentlig kan det være fristende å ta litt mer betalt for valpene og levere dem ferdig forsikret for første året. En slik ordning var det tidligere vet jeg. De første kullene kom fakturaen på forsikringen til meg.


Valpene hadde sin første biltur i dag. Da jeg skulle hente Patran på skolen så tok jeg dem med meg i bilen. Det skal jeg si deg var litt av et kor. De var slett ikke enige i at de måtte være bak i bilen. Når vi hadde kjørt et stykke så roet dem seg litt, men alle var ikke helt fornøyde. Tidligere på dagen hadde jeg vært i Hønefoss og handlet, da var jeg innom dyrlegen etter mer markekur til valpene. Om en uke skal de til dyrlegen for sjekk, vaksine og ID merking. En sekk valpefor er bestilt til alle valpene, retrieverbånd og infomappe er klar. Så nå nærmer det seg avlevering.


Når vi kom hjemigjen slapp jeg ut valpene oppe ved hønene. Der har noen av dem bare vært en gang tidliger og andre har aldri vært der, så det var god trening for dem i dag.


Der var det masse rart å sjekke ut.


Full fart etter Mounty.


De store hundene forsvant fort ned på gårdsplassen når dem skjønte at det faktisk ikke skjedde noe spessielt.


Da endte opp med å løpe etterhverandre mellom veden.


Her kommer jeg!


Her er det ingen som ser meg altså...


Kan jeg få med meg denne in i valpegården?


På veien nedigjen gikk vi forbi hønene. Hønene er like skeptiske hver gang.


Skal vi ned igjen allerede? Nei det trenger ikke vi!


Mandag eller tirsdag skal valpene ta ståbilder og merkes, så de er klare for dyrlegen på onsdag.


Klør bare bitte litt...


Jeg trenger ikke gå lenger enn hit jeg. Er ikke så sulten at jeg trenger mat ennå altså!


I kveld er det ny markekur og kloklipp av 48 poter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...