onsdag 11. oktober 2023

Greensåsen 420 moh

greenåsen krødsherad

Jeg har aldri vært på Greensåsen, så jeg lurte på om Kenneth og Ingrid ville være med på søndagstur. 

greensåsen krødsherad

Det er ikke mange meterne oppover veien før en har god utsikt utover Krøderen og Grensholmen.

greensåsen krødsherad

Siden vi møtte to stykker som var på vei nedover når vi var på parkeringa, så holdt vi hundene i bånd til å begynne med. Helt grei vei å følge oppover, men den ble egentlig bare brattere og brattere.

greensåsen krødsherad

Det var ikke mange meterne vi hadde gått før vi skjønte at vi hadde startet med en anelse litt for mye klær.

greensåsen krødsherad

Ingrid kastet inn håndkleet og Kennet tok over bæremeisen.

greensåsen krødsherad

Det er godt skiltet i stikryss, og oppoverbakken bare fortsatte. Så da kom vi ned igjen den andre stien. For vi hadde sett på ut.no at det var en runde.

greensåsen krødsherad bordercollie

Pink avventer i stikrysset

greensåsen krødsherad

Godt merket med blå maling oppover i lia.

greensåsen krødsherad

Kenneth holdt godt driv oppover. Siden kamera som jeg liker best tok kvelden når vi var på tur til Partisanersteinen, så tok jeg like godt å bestilte meg en julegave til meg selv i kveld. Nå nå blir det nytt kamera. Jeg må jo ha et speilrefleks kamera som fungerer og jeg må ha Nikon kamera. Ja ellers må jeg jo kjøpe meg ny linse også. Den er jo nesten like dyr som kamera, Sikkert mange som er fornøyd med bildene fra dette kamera som jeg hadde med meg på denne turen også. 

greensåsen krødsherad

Jeg er ikke fornøyd, blir nesten bedre bilder med mobilen, men med mobilen har du ikke zoom. Hverken dette kamera eller mobilen tar bilder raskt nok med god nok kvalitet.

greensåsen krødsherad

Rett før vi kom fram til gapahuken begynte utsikten ned på Krøderen.

greensåsen krødsherad

Det er noen nydelige plasser i Krødsherad også.

greensåsen krødsherad

Så rundet vi haugen og kom ned til gapahuken. Greensåsen er den bratte åsen på østsiden av Krøderfjorden. Opp gjennom lia går det en gammel hestevei i sikk-sakk. Før i tida ble det kjørt tømmer med hest ned denne veien. I dag brukes den av ivrige turgåere. Dette er turen for dem som liker motbakker, for her er det bratt! Stien svinger seg opp lia og etter ca 1,7 km dreier den vestover og følger bergene bort til gapahuken.

greensåsen krødsherad

Gapahuken ligger på ei bratt fjellhylle 420 m.o.h, og rett nord for Greensgårdene. Herfra er det fantastisk utsikt til Krøderfjorden, og man kan også se Skinnesmoen og Fyrandflaget, Hovden og gårdene på Rundskogen. Rett nedenfor åsen ser man Nordre og Søndre Green. Den er en runde, så følg de blå merkene vestover fra gapahuken og dere kommer ned på traktorvei og tilbake til utgangspunktet. Hele runden er ca 4,5 km.

greensåsen krødsherad

Det er absolutt verdt klatringa om du er litt i overkant glad i utsikt. Krøderen med Grensholmen, litt lenger bort ligger Ingeridholmen. Vil du ha flere turtips i Krødsherad kan du kikke på denne siden HER

greensåsen krødsherad

Håper det gikk bra med denne basehopperen, han kom ikke veldig langt.

greensåsen krødsherad

Vi drakk vann og nøt utsikten, der var det rimelig bratt stup nedover.

greensåsen krødsherad

Bakkene var slett ikke avskrekkende, så hit kan det hende det blir tur med pølser i sekken for bålpanna.

greensåsen krødsherad

Høstfargene er kommet til Krødsherad.

greensåsen krødsherad

Så var dfet på tide å følge de blå merkene videre.

greensåsen krødsherad

Stien slynget seg betraktelig slakkere nedover på andre siden av åsen.

greensåsen krødsherad

Sofie fikk en dose med blåbær, men det begynner å bli glissent mellom bærene nå når vi er på turer.

greensåsen krødsherad

Pink er stort sett i teten, men mine er ikke langt bak. Det er godt at de er blitt så gode venner at de kan være løse sammen på tur.

greensåsen krødsherad

Man har da ikke vært på tur om man ikke har blåbærtrut.





5 kommentarer:

  1. Så fine bikder fra turen. Det er littav en utsikt mot vannet der. Sofia er så søt med den lua på seg.

    SvarSlett
  2. Bilder skulle det stå så klart.

    SvarSlett
  3. Jag skulle absolut gärna ha kämpat uppför branta stigar för att få den utsikten. Vilket härligt väder ni hade och visst ska det synas att man har smaskat på blåbär :D Bilderna är superfina även om du själv inte är helt nöjd. Men jag förstår att du ser fram emot din julklapp och kanske kan den komma tidigt :D

    SvarSlett
  4. I just can't get over the incredible views you have there. Thank you for the kind words on the passing of our kitty Brian, we appreciate them so much. Thanks for joining our Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett
  5. These views are magnificent. It looks like everyone had a good time, and that blueberry mouth is darling.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...