tirsdag 1. juli 2014

Karpathos


En hel uke i Hellas


Når flyet gikk kvart på seks fra Gardermoen, så sier det seg selv at det ikke ble mye søvn den natta.


Nå har vi tilbrakt en uke på greske Karpathos. En veldig stille og rolig øy, litt for lite å ta seg til etter min smak. Jeg er nemlig litt for urolig til å ligge på stranda eller bassengkanten fra 7 til 19 om dagen. Litt lite rechts i forkant over selve øya, men hotellet var jeg godt fornøyd med. Tidligere har vi besøkt Samos og Kefalonia.  Fornøyelige innlegg med mange bilder. Vi skal plukke en og en av de greske øyene, men unngå de store turistmagnetene...


Denne gangen falt valget på et stort hotell, Alimounda Mare. Her er utsikten fra rommet i 4 etasje.


Nydelig resepsjon og spisesal


Utsikt mot bassenget fra spisesalen hvor vi hadde frokost inkludert.


Vi hadde hele ettermiddagen og kvelden med sol på terrassen. 


Solnedgang på terrassen.


Gøy med laserpenn om kvelden.


Det blir fort mørkt når man er i syden, kvelden blir lang.


Valgene for hvor man skal spise er mange.


Når man er på ferie så må man prøve noe som en ikke pleier å drive med til vanlig.


Til å begynne med så kilte det litt, men etterhvert så var det godt. Når vi var ferdige etter en snau time så ble jeg skikkelig trøtt.


Selve byen hadde en koselig havn med mange små restauranter.


Når jeg er på ferie så er cola det sterkeste som inntas. Men stort sett så går det i vann.


En annen ting som en må ha når en er på ferie er iskrem til dessert.


Hele byen bar preg av smådetaljer for at det skulle bli en slags stemning der. Eller understreke et poeng.


Det var tydelig at fisking var en stor del av kulturen på denne øya.


En krok med rette belysningen gir et hjerte.


Rett utenfor hotellet var det noen skjær som stakk opp av havet.


Langs gata fra hotellet bort til havna var det butikker og restauranter på begge sider.


Det meste som fantes for salg fantes i utallige varianter...


Jeg er ikke særlig handlete av meg, så jeg sto stort sett igjen på gata og ventet på at Leif og Patran skulle få handlet seg ferdig. 


Det var mange katter på øya og jeg har en misstanke om at det kommer til å bli mange flere rimelig fort.


Det er ingenting som slår den greske sjarmen.


På hver eneste klippe så står det et kapell.


Så si alle er åpne og du kan gå inn og kjenne røkelsen rive i nesa, små lys brenner ved alteret.


Døde grekere ligger i steinkister oppå bakken.


Alle bilder av en selv på ferie skulle vært tatt siste dagen, ikke de første dagene hvor man er skikkelig bleik.


Kan jeg friste med en iskald cola med sitronskive?


Vi kunne plukke våre egne sitroner og ha på verandaen.


Nydelige blomster på hvert gatehjørne.


Nesten ikke to like


Både i farge og form


Mange hus hadde mengder med detaljer


Druene hang ned fra taket


I siestaen var det ikke mange folk å se. 


Det som fasinerer meg mest er havet. Det er alltid i endring og har en beroligende lyd når bølgene treffer land. Gang på gang...


Egentlig liker jeg best å bade i ferskvann, men der er det ikke så mye bølger. Og bølger er jo gøy.


Men man flyter lett i saltvann da...


Wups


Blir fort litt våtere enn en hadde tenkt.


Patran koset seg også.


Noen dager hadde større bølger enn andre.


To dager var det vindstille, det var første gangen på et par år.


Når en lå på solsengen så gikk bassenget i ett med havet.


Fra bassenget og inn på hotellet var det en stor hage.


Jeg og Patran hadde noen runder med kamera, det var jo så mange flotte steder som vi kunne posere.


Patran har begynt å få litt fantasi, så jeg ble instruert ned til minste lillefinger til tider.


En kveld ble det en runde med Mini golf. 


Vi leide drosje i noen timer en dag for å ta en rundtur på øya- Langt der nede er byen som vi bor.


Vi stoppet ved noen kirker, der var det store mosaikk gulv.


Innenfor var det svalt og godt. Mange forseggjorte detaljer over alt.


Fjellene hadde mange huler, om de var naturlige eller om de var laget er jeg ikke riktig sikker på.


Mye jobb som ligger bak slike byggverk.


Halvveis på runden stoppet vi i en liten landsby for å kjøpe litt drikke og et aldri så lite do besøk.


Her kommer det ikke noen vampyrer eller andre onde vesener i allefall.


Gresk mytologi har flere havguder. Konge over dem alle og havets hersker er Zevs' bror Poseidon (Neptun i romersk mytologi); hans dronning er Amfitrite, og Triton hans sønn. Gamle gudenavn er Pontos, personliggjørelse av havet, og Okeanos, den jordomsluttende havstrøm. Videre nevnes Nerevs, far til nereidene, Protevs, som Menelaos kjempet mot, og Glavkos.


Koselig liten landsby som het Finiki


Spørs om jeg skal male huset mitt hvitt og lyseblått???


Etter en lang dag så var det godt å sette seg ned og bare nyte


Kritt hvite steiner


Deilig og varmt uten skarpe kanter


Så var avreisedagen kommet...


På flyet hjem fikk vi avis, der var jammen Hønefoss nevnt i tegneserien...

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder från er semester och jättekul bild på dig där i början med kritvita nordiska ben! :D

    SvarSlett
  2. Vilka fantastiska bilder! WOW..Är så roligt att få se bilder på dig :)
    kram
    Fia

    SvarSlett
  3. Det var länge sedan jag besökte Grekland men det ser ut som det brukar. Vackra vita hus med blå detaljer och en massa katter!
    Helena.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...