torsdag 3. august 2017

Fyrer med ved


Det ble august før jeg puttet noen vedtre inn i ovnen og tente på. Regnvær, grått og trist, Jeg sitter ikke inne å småfryser, finner meg teppe og tykke klær. Nei, jeg elsker å gå barbeint så da lusket jeg meg ut i vedskjulet for å ta med meg et fange inn igjen. 


Plenen skulle absolutt vært klippet igjen, men enten så er det noen som skal sove etter nattjobbing eller så kommer det en regnskur så da er det ikke så enkelt. 


Lady er ferdig med løpetiden og Tessy synger på siste verset. Merket så smått på Ronja i går at noe var i gjære der også. Men Mounty reagerer ikke fult så mye på Ronja når hun har løpetid. Han spiser i alle fall da. I går kveld spiste han skikkelig for første gang på lenge. Så da fikk han mer enn det han egentlig skulle ha, han har jo endel å ta igjen. 


Prøvde meg på et lite gruppebilde igjen i går, men det er ikke helt optimalt ennå er jeg redd. Mounty og Ronja er ikke helt fornøyd de heller. Hailey er som hun pleier... litt maur i rumpa.


Alle blomstene i hagen har snart blomstret fra seg, bare disse igjen, Men de blomstrer helt til kuldegradene kommer krypende.


Det får så være med sommeren, men da vil jeg ha en skikkelig varm og god høst. Håper jeg kan få noen flotte fjellturer i høst etter at skruene i ankelen er fjernet. Skulle ikke trenge å gå med krykker særlig lenger enn til stingene er fjernet skulle en tro. 


Kom over noen blåklokker som var mer eller mindre helt hvite er om dagen. Må være mangel på sommer som har gjort dem slik. Eller kanskje de tror det er vinter så det egentlig er snøklokker.


Den hvite virvelvinden er fortsatt like rolig når hun er med på jobb. Men når hun er hjemme derimot da er det virkelig andre manerer. Nå har jeg huset fult av våte hunder etter regnværsturen. Ikke alltid det er like morsomt å ha hunder, men man kommer seg ut i det minste. Og ingen ting er som å komme inn når det er ufyselig ute. Da er det bare kos!


Hailey prøver etter beste evne å holde følge med Lady og Tessy når vi er på tur, men det er ikke alltid like enkelt når en plutselig kommer over spennende lukter.


Da må man stoppe opp og lukte til man finner ut hva dette er, eller man må gi opp og storme etter de andre.


Røsslyng er en sterkt forgreinet lyngplante med korte, tettbladete sidekvister. Plantene kan bli opptil 50 år gamle. De vintergrønne bladene er små, nåleformede og sitter korsvis motsatt i fire rader. Det sitter tallrike små blomster på hvert årsskudd. Det mest synlige i blomstene er de rødfiolette begerbladene. Kronen er fribladet og med samme farge. Røsslyng blomstrer i Norge fra slutten av juli, og i august og september. Frukten består av en tørr kapsel med mange frø.


Humler er fredelige insekter, selv om de har brodd og kan stikke deg i selvforsvar. Det finnes 33 arter av humler i Norge, deriblant Jordhumle og Steinhumle. Jordhumlen har normalt bolene sine i huller i bakken, og ofte finnes de gamle musereir. Steinhumler bygger gjerne humlebol i hulrom i forbindelse med steinhauger og lignende.


Bare i morgen nå så er det jammen meg helg igjen. Og når det blir helg så har jammen meg Hailey vært her i to uker. På onsdag så har jeg jammen meg en uke ferie igjen. Og ikke minst så har jeg jammen meg mye å glede meg til framover... jammen meg... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...