lørdag 23. desember 2017

Lillejulaften luke 23


Stor fristelse for lita jente, men etter litt prøvesmaking så ser det ut til at det skal gå ganske greit.


Jeg er ikke veldig opptatt av tradisjoner, det er ikke hvert år jeg har juletre engang. Men i år skal jeg ha det, jeg får jo besøk i morgen kveld. Besøk som skal spise ribbe, kjøttkaker og pølser. Poteter, brokkoli, gulrøtter og rødkål. Besøk som skal få iskake til dessert.


Snøen holder seg bra fremdeles og jeg måtte vabbe meg fram for å hente juletre i dag. Det skal hogges samme dagen som det skal inn i stua for å pyntes. Da lukter det godt av granbar i hele huset.


Jeg la i vei innover i skauen for å se etter et grantre som var bitte litt kortere enn disse her.

* *

Greit å gå egentlig, for vi har jo tråkket oss en sti helt fra første snøfallet. Men når vi skulle plukke ut en gran, så var det straks litt mer snø å forsere.


Så fant vi en brukanes utgave av eksemplaret gran. Bågasaga fram og gnagde seg centimeter på centimeter innover i stammen.


Så var det bare å legge i vei hjemmover med juletreet på slep.


Inn i stua for smelting og pynting. Det er ikke juletre om det ikke går fra golv til tak.


For mange år siden kjøpte jeg lys som går på batteri, slik at juletreet kan stå hvor som helst og ikke trenger stikkontakt eller en ledning å snuble i. Batteriet trengs å skiftes en gang i løpet av jula før juletreet skal høstes og vende tilbake til naturen.


Det nye året nærmer seg med stormskritt. 2017 har liksom bare forsvunnet i en grå masse med dager. Etter skituren i dag satte jeg meg ned for å lage en liten årskavalkade som kommer på nyttårsaften. Det viste seg at jeg har gjort en hel del spennende saker som jeg på en måte hadde "glemt". Mange flotte steder og ikke minst en hel haug med flotte bilder. Og bilder vekker til live glemte minner.


Jeg vet om en hel haug med ting jeg skal gjøre i 2018. Mange steder jeg skal dra og ting jeg skal nyte. Man vet ikke hvor lenge en har livet eller helsa, ingen veit hva morgendagen bringer med seg. En må leve i nuet.


Det er innstillingen til livet som avgjør hvilke minner og assosiasjoner du får. Skal du fokusere på løsninger isteden for problemer så løser det meste seg.


1 kommentar:

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...