mandag 4. desember 2017

4. luke


Det er ikke så ofte jeg følger med på julekalenderene på tv, det ble med de som barnetv hadde når jeg hadde små unger. De som er laget for voksne har gjerne en litt sær barnehagehumor. Det har ikke jeg. Men i år har TvNorge en krimjulekalender. "Jul i Blodfjell" Kanskje mest gøy fordi jeg og Åse var på Blodfjell i vår. Det kan du lese om i tidligere innlegg. Men noe til dette hotellet så vi ikke. Det er lagt opp til at det skal dø en person i hver episode, så det blir nok ganske glissent med folk etterhvert som jula nærmer seg. Merkverdig lite panikk blant de gjenværende gjestene også.

* *

På jobben i dag startet dagen med varetelling. Jeg hadde kledd meg for telling ute i lagerhallene, men det slapp jeg. Jeg måtte bli med å telle i produksjonshallen isteden. Tre stive timer ble det før vi var ferdige med de to nederste reolhyllene, samt alt som var åpnet som det bare skal være en dælk av i noen blandinger. Da måtte disse dælkene veies og noteres hvor mye som var igjen av hver. Godt alt har varenummer så en slipper å skrive alle navnene.


Når det er mørkt når en drar på jobb og mørkt når en komme hjem fra jobb, så blir det mørkt når en skal gå tur med hundene om dagen. Det ble en tur med hodelykt i kveld. Som regel går jeg i mørket, for jeg er så godt kjent i skauen her og når en har vært ute i mørket så venner øynene seg raskt til konturer for å finne fram.


Måneskinnet ble litt for svakt å ta bilder i da det kom noen skyer til tider. Det er jo spådd nedbør, så da skyer det jo gjerne til litt. Jeg kommenterer og deler ikke alskens trøss som popper opp på facebook nå i førjulstiden. Nei reklame klarer jeg meg uten, så nå titter jeg bare innom der så vidt for å sjekke om det er noe nytt, eller det er noen som har sendt en melding. Så får jeg heller komme sterkere tilbake over jul da det ikke er 1001 adventskalendere og andre ting du kanskje kan vinne om du deler det nok. Men Kjersti har en "giveaway" på bloggen sin, der kan du vinne bøker. Ta en titt da vel for å se om du har lyst på noen av dem.


Dagens gladsak må være at jeg bare hadde meg selv å tenke på etter jobb i dag. Leif jobber natta og Patran var borte. Ikke behøve å lage middag eller ordne noe som helst i det hele tatt. Bare yre i ovnen og varme seg etter dagens tur med hundene i skauen. Når vi kom inn igjen la jeg meg ned med dem på golvet. Da storkoser både jeg og dem seg. Da tar de litt av til å begynne med, før de legger seg ned ved siden av meg for å virkelig få kos på både mager og bak ørene. Virkelig lykke kommer seinere i kveld når jeg har hentet Patran. Da skal jeg kose meg i badekaret før jeg finner senga for kvelden.


Hailey er en veldig klok hund har jeg fått inntrykk av, hun leser de andre hundene veldig raskt og er hurtig på å kopiere deres adferd. Ting hun aldri har gjort tidligere løser hun med en gang. Spørs om jeg må melde oss på noen kurs framover så hun får brukt hjernekapasiteten sin til sommeren.


Det går så snøen spruter til alle kanter til tider. Klart det er godt å få komme ut å løpe alt en orker for å få ut litt energi til kvelds.


Bekken er veldig spennende, for den har ikke blitt dekket av is ennå. Der renner det vann og badefoten blir nok bitte litt fristet. Alt er jo spennende når en er valp. Valp og valp, et halvt år har gått og snart så er hun voksen.


I år skal jula bli akkurat slik jeg har lyst til, ikke mas og stress og må ting. Jeg er ferdig med julegaver og vasking tar jeg ikke så tungt. Spørs om jeg må stupe ned i kjelleren på onsdag da jeg har fri, så det blir litt julepynt her i huset også. Mamma og pappa satte opp utejuletreet for et par dager siden, så jeg er langt etter mitt vanlige juleskjema.


Så litt sport på søndag, det er også veldig nytt. For sport har aldri interessert meg det spøtt. Kommer vel kanskje av at når jeg var liten så hadde jeg en bestefar som var overivrig på alt som kunne kalles en sportslig aktivitet. Først nå i helga var det såpass gøy at jeg så et skirenn fra start til slutt. Mye var jo gjort i løpet av en times tid. Men noen sportsfan som sitter fra sendingen starter og bytter kanal for å få med meg slutten av noe annen sport... nei det er nok veldig mange år til, om det kommer i det hele tatt da.


Nesten så en forventer å se en rød liten nisselue som forsvinner inn gjennom buskene.


Hailey forsvinner inn i mørket og dukker opp igjen et annet sted, så hun føler seg helt trygg uten de andre. Kommer tidvis tilbake for å sjekke om jeg kommer etter henne eller om jeg har tatt en annen vei.


Ferskere tømmer er det vanskelig å få levert til saga.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...