tirsdag 23. juli 2024

Distraksjon på hjemmekontor

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Uka før ferien prøvde jeg meg på sånn hjemmekontor. Jeg har ikke hatt det tidligere, for jeg kjenner meg selv en anelse for godt. Om jeg er strukturert på alle andre områder i livet så hadde jeg en anelse om at det kom til å skli litt ut om jeg bare skulle være hjemme.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Med glimtvis regnskurer og en sommerjobb i tillegg, ja da ble det litt distraksjon fra kontorjobbinga. Ikke var jeg så flink til å sette på vekkeklokka på kvelden heller. Noen fordeler må man vel ha når man ikke skal kjøre avgårde.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Distraksjon defineres vanligvis som prosessen der oppmerksomheten avledes fra et ønsket fokusområde: man blir distrahert og oppmerksomheten blir dratt i annen retning. Når man blir distrahert, blir man avledet til å gjøre noe annet enn det som man har som det primære mål.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Da ble det beitesjekk i lunsjen, rettere sagt litt sein lunsj noen dager. En annen ulempe med hjemmekontor er at man småspiser hele dagen. Alltids noe å snoke og dytte i tryta. Husarbeide er en enkel sak å overse, så der ble jeg ikke distrahert.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Så når en er litt seint oppe for å starte jobbingen og litt ute til lunsj, ja da må man jo ta igjen disse timene på ettermiddagen. På sommeren er det jo ikke annet å se på tv enn repriser og sport, så den står ikke på her fra mai til slutten av september omtrent. Da går det greit å jobbe litt utover i kveldinga for å få unna litt. 

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Et par dager ble det opphold så det ble en runde på Holleia med Åse og en fjelltur med Kenneth og Ingrid. Da ble det seine kvelder før jeg kunne si meg ferdig med å jobbe. Så det føltes som lange arbeidsdager, selv om timene ikke var flere enn en vanlig arbeidsdag. 

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Dyra som går på beite hjemme blir sjekket en gang i døgnet, når jeg gir koppelammene høy. De som går i utmark får tilsyn når de befinner seg inærheten av veien. Det hender jeg sjekker dem litt om bonden er hjemme og jeg da.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Jeg må liksom smi litt på dette youtubeprosjektet mitt. Det røsser på med følgere og da kan man jo ikke skuffe dem. Med nesten 2000 avspillinger siste døgnet så fortjener de vel en ny film i ny og ne.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Nå har jeg fått lov å komme for å ta bilder i et melkefjøs som praktiserer fritt ut og inn i fjøset, da de har melkerobot. Må jo være ypperlig å kunne melke seg når de føler for det og ikke etter bondens klokke. Jeg har fått tatt bilder der tidligere også, men nå har jeg liksom spurt om lov da. 

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Jeg er vel kanskje heller litt i andre enden av skalaen, jeg ordner og styrer litt som jeg tror er greit, så tar jeg heller litt kjeft om ting ikke er helt innafor etter andres smak.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Jeg blei ikke så lenge, for de slapper ikke av så de sovner om jeg står og titter på dem. Siden det begynte å småregne litt, så tenkte jeg at jeg likegodt kunne stikke innom fjøset der det går melkekyr for å titte litt. 

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Jeg visste de hadde små kalver nå. Det hadde jeg nemlig sett når jeg var der tidligere i uka for å plukke opp en høybunt til koppelammene. Det gjør jo ikke noe om man lukter litt fjøs når man bare skal fortsette på hjemmekontoret. 

* *

Du veit du har snoka mye rundt i fjøsene rundt om kring når avløseren kommer bort for å slå av en prat. Jeg liker folk som kjenner meg og ikke kommer med sånne flåsete bemerkninger som at det kommer en journalist, eller nå må vi være flinke for nå skal vi bli tatt bilde av. Ja for jeg har jo stort sett et kamera over skuldra når jeg er litt rundt om kring.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Nysgjerrige små som strekker hals for å få snuse og kanskje kunne suge litt på en finger.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Klødd under haka er heller ikke å forakte.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Jeg sier ikke neitakk til litt kukos heller jeg. Når avløseren inviterer meg på andre siden av grinda, så er ikke jeg veldig sein om å gå. Dert er bare å være rolig og ikke gjøre noen brå bevegelser, klø litt der du kommer til og nyte samværet. Kraftfor er tingen selv om det er fri tilgang til gras.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Så er det melketid

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Så bærer det ut på jordet. Neste gang jeg kommer skal jeg gå ut på jordet, men jeg hadde ikke tenkt å bli så våt denne gangen. Regnvær og gras medfører stort sett at man blir våt til langt opp på lårene.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Kan ikke si annet en de kjoser seg. Hørte rykter om ei som muligens skulle ha kalv i dag, så får jeg se om det er en bitte liten kalv der i slutten av uka.

kalver kuer kviger beitesjekk fjøskos

Litt annen fart på dem nå enn da de ble sluppet ut av fjøset i vår.

* *

Nyt øyeblikket

5 kommentarer:

  1. Fin film av kuene! Kalvene er veldig søte.

    SvarSlett
  2. You made me go back to my childhood. We had a dairy farm and milked cows twice a day. Cows are very loving. Bulls not at all, but cows very much so. Great shots.

    Thank you for joining the Happy Tuesday Blog Hop.

    Have a fabulous Happy Tuesday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  3. Det är inte underligt om du blir distraherad när du har så många fina fyrfota vänner att besöka och gosa lite med.

    SvarSlett
  4. That would sure be a distraction for me. With all thoe sweet cows around I'd be watching them all the time.

    SvarSlett
  5. Thank you for the visits with the cows. Yes, the animals are a distraction to work.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...