onsdag 10. juli 2024

Utmarkssjekk av storfe

 kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Siste henting i barnehagen før det er ferie for Sofie. Jeg må jobbe litt til før jeg kan ta neste ferieuke. Siden jeg skal se etter disse dyrene som har hele utmarka å boltre seg på, så må man til skogs for å sjekke hvordan de har det. Det var ei som var litt i hundre når vi fikk se den første kua når vi snegles oss innover i skauen.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Med smal vei og for en gangs skyld var jeg på helt ukjente stier. På veien innover til Ellingseterkoia fra Flismoen var det veldig fint innover. Helt ypperlig om du er glad i sykling kan jeg tenke meg. 

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

De første kuene holdt til i veikanten ved Flismoen. Lå skikkelig og koset seg i sola. Når man er liten og sitter fastspent i barnesete så ser man ikke mye. Da er det godt å slippe løs så en får henge ut av vinduet for å hilse på vennene sine.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Noen kunne ikke brydd seg mindre om oss.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Det er mye vann i skauen nå, så graset gror. De trenger ikke akkurat å gå milevis for å finne noe å dytte i fjeset.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Tittet på bilen og bare håpet at vi kjørte videre så de slapp å flytte på seg.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Der er veldig kjekt med nofence appen på telefonen, da er det bare å tråkle seg fram til dyra. Flokken var delt i tre, nesten fire. Alle langs veien innover, så det var bare å fortsette å snirkle seg fram med observatøren på midtkonsollen. 

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Så møtte vi en gjeng til, da var det peking og gestikulering og ku ku ku!

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Kalvene hadde ikke lyst til å passe seg fra veien. Selv om det var god plass på begge sider, så ville de helst holde seg midt i veien.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Det virket som det var greit for Sofie å bare titte uten å få klappe dem denne gangen. 

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Den innerste flokken vi var til hadde tettet hele veien når vi var på vei tilbake etter å fått snudd. Det var noen kuer lenger inn også, men jeg har liksom ikke noen høy pickup, så jeg valgte å ikke teste ut sølepyttene mellom noen store steiner midt i veien. Det er ikke der man har lyst til å kjøre seg fast liksom. Det var plundresamt nok å finne et egnet sted å snu.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Jeg kvier meg ikke for å rygge jeg, men mange kilometer på en smal grusvei som bukter seg innover i skauen... nja greit å få snudd da.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Vi sto lenge og tittet på dem på veien tilbake. De hadde jo allerede flyttet seg en gang så vi kunne passere, så da fikk de ha litt fred en stund.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Sofie hadde nok aller helst sett at vi gikk ut av bilen, men jeg tenkte det var best for henne at hun var litt beskyttet. Kuer kan fort stimle litt sammen om de tror vi kommer med noe godt til dem. Siden det var så mange kalver der også, så er det helt greit at vi ikke gikk ut, tenker jeg. Når man sitter og titter så ser man også lettere om det skulle være noe med noen av dyra.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Erfaringsmessig så står de ikke rolig lenge om gangen, om de ikke har lagt seg ned for å drøvtygge. Så litt tålmodighet så blir det litt gloppe på midten.

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Etterpå dro vi til koppelammene og foret dem med høy, sjekket vannet og så at alt sto bra til med de andre sauene. Dette må være den triveligste sommerjobben en kan tenke seg. 

kuer kalver storfe utmarksbeite beitesjekk

Over 1000 storfe får skade eller dør som følge av metallbiter i fôret. Totalt unødvendig, og løsningen er enkel: pant boksen! Bønder gjør det de kan for å fjerne søppelet fra jordene. Likevel ble det rapportert over 1000 tilfeller blant storfe av skader fra å spise skarpe gjenstander i 2023. Bondelaget lanserte i 2020 kampanjen «Pant boksen» med et mål om å få slutt på søppel og tombokser som blir slengt i veikanten. De som kaster fra seg søppel tenker nok ikke over hvilke følger det kan få. Tombokser som ender opp på jordet, kuttes opp i små biter når gresset slås og havner i fôret til dyra. Med denne kampanjen ønsker vi å øke oppmerksomheten hos folk som ferdes langs veien.

*

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter
*

8 kommentarer:

  1. Det er jo bare helt tragisk at ikke folk tar med seg søpla si hjem! Jeg blir rasende når jeg ser folk bare hive fra seg ting. Søte dyr.

    SvarSlett
  2. Det gick ju bra att titta på kor och kalvar även från bilen och när Sofie slapp sitta fastbältad så var hon nog ganska nöjd.
    Att folk inte fattar vad slängda tomburkar kan ställa till med. Men de som skräpar ner och inte orkar ta hem tomma burkar och annat har jag inte mycket till övers för.

    SvarSlett
  3. Mange flotte kubilder! Kan godt se for meg at det var nok spenning for ei lita jente fra bilvinduet. Jeg husker godt hvor skummelt jeg syntes det var med kyr da jeg var lita. Holdt hardt i hånda til mormora mi da vi måtte gå forbi dem. :D

    SvarSlett
  4. magnificent photos of the cattle ~ Sofie is always cute ~ sweet looking out the car window ~ hugs,

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A. ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
  5. I love seeing the cows out and about everywhere but it's a shame so many get injured for no good reason.

    SvarSlett
  6. I'm glad Sofie got to go with you to check the cows. How awful to have animals injured because of thoughtless people.

    SvarSlett
  7. What a lovely day with the cattle, Lillian!
    Sofie must have enjoyed seeing the cows and calves up close.
    It's so sad that littering causes harm to these animals.
    Thank you for sharing your beautiful photos and raising awareness about the "Pawn the box" campaign.

    SvarSlett
  8. Thanks for joining Angel Brian's Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...