onsdag 3. juli 2024

Noen tar seg til rette

 pus katt kattepus pusekatt


Pusekatter er ikke særlig begeistret for varmen som har vært nå de heller, så de fant seg en luftig krok ytterst på verandaen. Jeg hadde ikke tenkt å vise fram at jeg ikke hadde rukket å plante i krukkene på verandaen ennå. Men når kattene flyttet inn, så blir det vel ikke plantet der heller. Tviler på om de får stå i fred i såfall.

pus katt kattepus pusekatt hvit gjeterhund

Når sola har gått ned til kvelds, da er det hagemøblene som gjelder. Kanskje ikke så rart når jeg stort sett sitter ute til jeg skal legge meg. Jeg trives nå best ute jeg da.

svale

Svalene holder på å lokke svaleungene ut av reiret sitt nå om dagen.

svale

De balanserer på strømtråden like ved verandaen.

svale

Det ser ut til at det var 4 unger i dette kullet.

humle

Nå som det har kommet mer blomster av forskjellige typer, så har det kommet enorme mengder med humler.

Dua mi

Sofie er veldig interessert i alle slike små kryp og ikke minst humler og bier. På fredag hentet jeg henne i barnehagen, da hun skal være hos meg hele helga. 

humle

I blomstene ved bjørka summet det like mye som i en bikube.

humle

Det ser ut til å være mange forskjellige humleslag, for de har veldig varierende utseende.

humle

Humlene er veldig glad i Fuglevikke. Se så mye pollen den har på beina sine.

humler fuglevikke

Jeg skjønner godt at Sofie liker humler jeg, jeg synes de ligner på små teddybjørner

humle

Plenen er full av hvitkløver, så de har nok å samle fra.

peon

Min tredje type av peon blomstrer nå.

peon

Det ser slett ikke så aller verst ut rundt veggene her nå.

pus katt kattepus pusekatt

Nei da, Oliver er ikke så liten egentlig, det er bare jeg som egentlig burde klippet plenen min igjen. 


Det er ikke alltid Oliver er like begeistret for å bli koset med. Han har jo tross alt tenkt å fange mus. Men det er ingen enkel oppgave med Sofie på slep.

pus katt kattepus pusekatt

Det lyser lang vei at han tenker "skal ikke dere snart gå et annet sted"


Men vi skulle egentlig sykle på trehjulssykkel vi da. Etter gravinga ved kloakkskummen så måtte jeg ta opp hageportalen min, jeg har bare ikke funnet et passende sted å sette den opp igjen. Til høsten kanskje...


Irisen er avblomstret og da er den ikke særlig fin, men Oliver liker å gjemme seg i den. For når vi var ferdig med trehjulsykkelen på hellene, da fulgte han etter oss.

pus katt kattepus pusekatt

Han er egentlig fryktelig nysgjerrig og ikke minst selskapssyk.

pus katt kattepus pusekatt

Siden han hadde gitt opp musejakten, var han mer villig til å la seg klappe.

humle bringebær

Det ser ut til å bli bra med bringebær i år. 

sukkererter

Sukkerertene er snart spiselige


Valgets kval. Det var jordbæra som gikk seirende ut av den duellen.

tomatplante

Den ene tomatplanta har begynt å blomstre.

agurkurt

Agurkurten skal trekke insekter inn i drivhuset har jeg lest et sted.

garnerhjelp

Bestemors lille gartnerhjelp er ikke helt rein når hun leveres hjem. Men det er vel bare et bevis på at hun har koset seg om dagen?

jordbær

Jeg plukker stort sett inn en håndfull jordbær hver dag.





6 kommentarer:

  1. Härliga bilder på fåglar, katter, humlor och Sofie :D Jag gillar också humlor. Den enda surrande varelse jag blir glad av att se.

    SvarSlett
  2. Så bra avling du får av jordbær. Det er nok smart å ha de i drivhus.

    SvarSlett
  3. Such wonderful photos and your kitties are so gorgeous. Hooray for fresh picked strawberries, yum!

    SvarSlett
  4. What a joy this time of year is for everyone, pets and people. I hope you and Sofie and all the critters have a fabulous weekend.

    SvarSlett
  5. Så koselige bilder både av barn og dyr og blomster. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  6. Thanks for joining Angel Brian's Thankful Thursday Blog Hop!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...