lørdag 2. april 2011

Tiden flyr

Det går i jobbing og dyr så det er ikke veldig mye ledig tid å henge fingrene i om dagen. I dag skulle jeg og Tone Lise egentlig vært på Linnesvollen og sett på Torill og Rafael på dressurstevne, men stevnet ble avlyst i går kveld. Først trodde vi det var en aprilspøk, men det viste seg å være sant. Det var dumt da, for jeg hadde gledet meg til å være med på noe nytt for meg.

Da ble det ridetur på meg isteden. Jeg og Tone Lise la veien over til Ådalen i dag. Knerten var skikkelig på hogget i dag og måtte gjetes hele veien hjem. Han var så heltent at han ville ha full rulle absolutt hele tiden. Det ble litt gallop i noen oppoverbakker, men vi valgte å ta det rolig i og med at han var så på hogget. Når du ikke får kontakt med stemmen og han legger seg på tøylene så ble det noen volter på turen for å få stoppet han.

Været var både grått og litt disig i dag, men det regnet i allefall ikke. Vi gikk innover Heggelia og svingte retning Ådalen. Vi hadde trodd at det var mye snø ennå til å komme oss over åsen, men det var faktidsk mest snø i Heggelia. Vi red ned til bommen ved Semmen og snudde der. Tok en gallop oppover åsen igjen, og han var helt på hogget når vi kom på sletta igjen.

Da vi kom på veien igjen så var det en bil og en firhjuling som var litt utenfor normal trafikkultur. Det må da gå ann å la være å gi på rett ved hestene, og slakke av når du passerer. Nei dem eier veien når dem betaler veiavgift. Da skulle i allefall jeg ha rett på veien som betaler 3 stykker!

Før rideturen i dag så fikk hundene seg en god tur nede i havna ved elva. Det er litt mye snø ennå, selv på solsiden. Så når snøen er så råtten så jeg går gjennom til tider er det akkurat kant i kant med støvlene. Glad jeg kjøpte med så lange ridestøvler som jeg gjorde, de er anvenlig til mye annet også. I innhegninga der hestene går er det rimelig bløtt nå, det hjalp jo ikke akkurat med den snøen som kom forrige dagen heller. Lavet ned skikkelige filler med våt snø. Jeg skulle absolutt ha vasket bilen, men det er jo liten vits når den blir like skitten med en gang igjen.

I morgen så tenkte jeg at jeg skulle gjøre reint hos hønene og flytte kyllingene opp i hønsehuset. Dem begynner å bli rimelig store nå. 3 stykker har fått antydning til kam allerede så er det nok en stor sjanse til at det er haner. Håper ikke det blir veldig mange haner til, men det pleier å bli i overkant haner de forrige gangene jeg har klekket egg. Spørs om jeg skal sette igang en rugemaskin til for å få sikret eggproduksjonen for vinteren. Hønene jeg har allerede begynner å bli gamle og myter, når dem tar fatt på verpingen igjen så er dem ikke fult så flinke som tidligere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...