lørdag 24. mars 2018

På jakt etter klokka


Ja så er det den tiden på året igjen, den evinderlige stillingen av klokka som gjør at en må opp en time tidligere enn vanlig. Kan vel ikke si annet enn at jeg er glad det sammenfaller med påsken i år. Når en til vanlig står opp litt før klokka er seks, så har en liten lyst til å stå opp litt før fem liksom.


Vårjevndøgn er dag og natt like lange over hele verden. Da står solen rett over ekvator. Det samme gjentar seg om høsten når det er høstjevndøgn. På Nordpolen er det soloppgang bare en gang i året, det er rett før vårjevndøgn og så er det en solnedgang rett etter høstjevndøgn. Grunnen til at denne soloppgangen og solnedgangen skjer rett før og rett etter jevndøgnene er at soloppgang regnes fra solen er delvis synlig over horisonten, i tillegg brytes lyset på en måte som gjør at du ser sola selv om den ligger rett under horisonten. Like mye lys i nord som i sør. Vårjevndøgn og høstjevndøgn flytter seg litt fra 20.-22. mars, men det er 21. mars som regnes som det offisielle vårjevndøgn. På denne dagen befinner solen seg i det som heter vårjevndøgnspunktet, skjæringspunktet mellom solbanen og himmelens ekvator. I oldtiden lå vårjevndøgnspunktet i stjernebildet Væren, men fordi jordaksen har flyttet seg ligger dette punktet nå i fiskenes tegn. Vårjevndøgn er utgangspunktet for når påsken kommer.


Det offisielle vårjevndøgn den 21. mars er basis for når påsken kommer ulike år:
Første påskedag er første søndag etter første fullmåne etter 21. mars (ved skuddår 20. mars).
Et tropisk (astronomisk) år er i gjennomsnitt 365,24219879 dager eller 365 døgn 5 timer 48 minutter, 46,98 sekunder. Den lille forskjellen mellom kalenderår og tropisk år gjør at vårjevndøgn ikke vil falle på samme dato hvert år. Det varierer i en fireårs periode. Dessuten skjer det en progressiv forskyving gjennom 400 år.
 

Ronja er ikke særlig begeistret for å bli akt ifra, Da går de små beina alt hun orker. Hun er sjeleglad når løypa flater ut og hun er først igjen. Helt ærlig så tror jeg ikke det blir veldig mange skiturer til. I dag har det vært så si overskyet mye av dagen og åtte varmegrader. Hadde sola skint fra skyfri himmel da hadde det nok nærmet seg tjue varmegrader regner jeg med. 


Dagen min startet ganske praktisk til å være både helg og første påskeferiedag. Jeg sto opp, dro for å handle inn litt mat til påske. Regnet med at det var mindre folk i dag tidlig enn etter jobb i går. Det tror jeg stemte, for det var slett ikke kø noen steder. Litt klesvask ble det da jeg kom hjem og jammen fikk jeg tørket klærne ute på snora i litt vind og litt solskinn på formiddagen. 


Siden skiføret er dårlig om dagen, så ble det tur med pappa og hundene ut til Veme. Fant ut at det var best å holde seg på denne siden og ikke måtte krysse riksveien to ganger på turen. Påsketrafikken tok seg litt opp utover dagen, men noen lange køer så jeg ikke noe til.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...