mandag 5. mars 2018

Real styrkeøkt


Til tross for månedsavslutning på jobben i dag var det ikke all verden å gjøre. Jeg ventet på få få ting tilbake fra de andre så jeg kan få sluttført det i regnskapet slik at det kan avsluttes av regnskapssjefen. Isteden for å tvinne tommeltotter så ble det litt jobbing i produksjonen.


Trives godt med litt fysisk jobbing, men i dag ble det litt dobbeltjobbing. Dobbeltjobbing er det verste jeg veit. Mye bedre å gjøre ting riktig med en gang isteden for å måtte gjøre det to ganger. Det kan fort bli tungt også.


Først tappet jeg opp tusen liter med energibalanse til storfe over på 2,5 liters kanner, stablet 8 kanner i en eske for å stable de på en pall. Første pallen ble stablet feil, da jeg stablet de oppå hverandre isteden for som legobygging. Det gikk for såvidt greit, men den andre pallen brukte jeg feil esker som var litt høyere enn kannene, så innen pallen var høy nok, så knelte de nederste eskene i stabelen. Så de måtte jeg sette på nye esker, da kunne jeg jo like godt stable om den pallen som var feilstablet så alt ble bra. Liker at ting er ordentlig når jeg først skal gjøre noe. Så i løpet av dagen har jeg løftet nærmere fem tonn! Godt en er litt trent fra tidligere så en ikke blir støl i det minste.


Det endte opp med en time overtid i ettermiddag, så jeg var ikke hjemme fra jobb før nærmere halv seks. Elleve timer etter at jeg dro i dag tidlig. Jammen godt ta mamma passer på så hundene får luftet seg både en og to ganger om dagen. Fyr i vedovnen når jeg kommer hjem og tilbud om middag siden jeg var den eneste som var hjemme. Jeg hadde imidlertid rester igjen fra i går som trengtes å bli spist opp, så det ble med det. Dusjen fristet sterkt etter å ha stått i støvet i produksjonen i dag, så noen lengre tur på hundene blir et ikke i kveld. Tror de er godt fornøyd av likevel, for snøen laver ned igjen. Litt vind og det er ingen fornøyelse å være ute, kan klare meg med å hente Patran i kveld.


Merker på ankelen min at det har blitt litt i overkant belastning i dag, så håper den har roet seg til i morgen så det kan bli en skitur med hundene. Merethe og Marius kommer vel en tur i helga, så da skjer det vel ikke så veldig mye annet regner jeg med. Tessy har begynt å vente allerede, for jeg setter opp døra til rommet hennes. slik at det skal bli varmt der når de kommer.


Ellers så lover yr.no overskyet vær framover med mulighet for varmegrader mot slutten av langtidsvarslet, kanskje våren kommer for fult da? Hadde vært deilig med litt snøsmelting nå. Men det blir vel ikke bare litt smelting når det først setter igang. Blir ratt flom i vår. Godt en bor høyt.


Da er det best å nyte skiturene når man kan, poff så er snøen borte. Den er jo mest luft, så med varmegrader blir den brått halvert regner jeg med. Hver årstid sin sjarm, nå er jeg klar for den neste.


Det sies at varmluft stiger. Hvordan forklarer man da at snøen legger seg først på toppene, og ikke i bunnen, der det skal være kaldest? All luft som stiger kjøles ned gjennom noe som kalles adiabatisk avkjøling. Det gjør at selv om den varme luften går oppover, så er det ikke nødvendigvis varmere høyere oppe. Når en stigende boble med varmluft er kjølt ned så mye at den er like kald som omgivelsene, så slutter den å stige. Bare en liten del av solvarmen tas opp direkte i atmosfæren. Det meste fanges av bakken, som i sin tur varmer opp luften nedenfra. Jo lenger opp fra overflaten du kommer, desto svakere blir effekten. Dette skjer så lenge overflaten er varmere enn luften, og det kan den bli selv om ikke solen skinner. For eksempel tar havstrømmene med seg varmt vann fra områder med mye sol til områder med mindre sol, og over land kan bakken holde på varmen en stund etter at solen forsvinner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...