onsdag 25. april 2018

Vårtegn i kø


Det sikreste vårtegnet som er kommer når snøen smelter og elva vokser over sine bredder. I år har det vært lite smeltevann egentlig, spørs om det kommer mer når det smelter i fjellet. Elva har ikke vært mer enn vanlig stor hittil og nå er den på vei ned igjen.


Når det er over normal vannstand så renner det vann i rørene på Veme.


Hadde vært litt stilig om det hadde fosset vann der på sommeren, tipper det hadde vært godt å sitte i det boblebadet.


Her er det fine flaberg om sommeren, men elva er ikke over muren ennå. Muren på høyre side av bildet er 2 meter høy, så det er litt vann som renner i minuttet.


Når jeg skulle hente Patran på skolen så var jeg en snartur innom Sokna sentrum. Men Verkenselva var heller ikke spesielt stor. 


Når selja er ferdig med de grå gåsungene og står full av pollendotter isteden så er våren på hell og sommeren nærmer seg. Det er ikke lenge til det er mai, men snøen ligger ennå som et slør over jordene her.


Når hvitveisen tar over etter hestehoven så er det godt ut i våren. De første hestehovene er spennende og en jakter formelig for å se dem. Men når de blir mange, så er det ikke så gøy lenger. Da jakter en etter de første hvitveisene.


Musa har vært hard med mange buskvekster i vinter. Denne bresken har nesten ikke bark igjen.


Fuglematerne ble fylt opp og det virker som alle fuglene er godt fornøyd med den nye foringsplassen. I og med at den er rett ved hundegården så kanskje de ikke blir så vare på bevegelser, slik at jeg kan liste meg litt nærmere for å få tatt noen bilder av dem når de spiser.


Det er godt å kose seg litt til kvelds for små jenter som har hatt en aktiv dag ute.


Og jeg har fortjent is, peanøtter og blåbær...  da kan jeg kose meg med tv resten av kvelden, før ny innsats på jobben i morgen igjen.

* *

Det er ikke så ofte jeg henter inn bilder fra telefonen til data'n, så at jeg hadde filmet på lørdag hadde jeg helt glemt bort. Men litt skoing blir jo aldri for seint. Åpen dag på Felleskjøpet Hønefoss.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...