søndag 3. mars 2019

Gems of my life #10


«Sinnataggen» er en skulptur i Vigelandsanlegget i Frognerparken i Oslo. «Sinnataggen» viser en sint gutt og regnes som Gustav Vigelands mest kjente skulptur «Sinnataggen» ble modellert av Vigeland sannsynligvis i 1928. Den er støpt i bronse og ble satt opp som en av de 58 skulpturene på «Broen» i Vigelandsanlegget i 1940. «Sinnataggen» er flere ganger utsatt for hærverk og er også blitt stjålet, men har kommet til rette igjen. Skulpturen er 83 cm høy. 

Jeg velger å la Sinnataggen representere Susanne sin ukentlige "Gemsweeklyphotochallenge" denne uka som er bronse. Sinnataggen er kanskje Norges mest kjente skulptur. Den har vært stjålet og kommet til rette, den er "mystisk" og noen hevder at den bringer lykke om du holder han i hånda. Jeg har vært i Frognerparken både sommer og vinter, det er et sted som har mengder med fotoobjekter. HER kan du lese om mine tidligere besøk i denne parken som ligger en times tid fra meg.

15 kommentarer:

  1. Heisann, ja, Sinnataggen har nok alle nordmenn et spesielt forhold til. Vigelandsparken er jo i seg sjøl helt unik. Vi tar med elever dit, vanligvis i løpet av høsten. De får en oppgave i forbindelse med turen, enten å lage plakat eller tegne med kull en av figurene, etter egne bilder...
    Åpningsbildet på mobilen min er faktisk et bilde av den eldste sønnen, datteren til den yngste sønnen og Sinnataggen. Det må jeg jammen legge inn i innlegget mitt ;:OD) Ha en fin uke!

    SvarSlett
  2. Så flott å sjå Sinnataggen.
    Eg tenkte faktisk litt på å bruke den i innlegget eg også.
    Det er ein fantasisk skullptur, kanskje den mest kjende i Noreg.

    SvarSlett
  3. En mycket uttrycksfull skulptur! Jag har sett den i Frognerparken för många år sedan så det var roligt att få se den här på bloggen!
    Ha det gott!

    SvarSlett
  4. Härlig skulptur ... inte så vacker, men speciell!

    SvarSlett
  5. Oj, vad arg han ser ut.... tar i ända från tårna. Ha en bra dag!

    SvarSlett
  6. Härlig skulptur och så passande! Ha en fin tisdag!

    SvarSlett
  7. En underbar staty så jag förstås att det har varit någon som har velat stjäla den. Bra att den har kommit tillrätta varje gång - måste ju ha varit helt omöjlig att sälja.
    Ingrid

    SvarSlett
  8. Hu så kallt det ser ut! Den var verkligen jättefin!

    SvarSlett
  9. Jamen! Då tackar jag Sanna, hennes fotoutmaning och dig såklart att jag fick se och bekanta mig med Norges mest kända staty:-) Den är verkligen annorlunda och jag gillar den skarpt. Kan också säga att konstnären Gustav Vigland har varit före sin tid!
    Vilket toppen bidrag:-)

    SvarSlett
  10. Den har jag sett och den är väldigt fin!

    SvarSlett
  11. Haha, vilken underbar staty, precis på pricken en grinig pojke! Så härligt inlägg till temat, tack, och ha en skön helg

    SvarSlett
  12. Ser att ena handen verkar vara mer nött och läser att folk brukar hålla statyn i handen. Vem vet, kanske bringar den lycka, trots sitt uttryck?

    SvarSlett
  13. Vilken ilsken liten sak, hur orkar man stjäla en staty??? Snyggt tolkat!

    SvarSlett
  14. Han ser verkligen arg ut den stackars grabben. Undrar vad som gjort honom så arg?

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...