fredag 2. mars 2012

Andre foto-utfordring, Der du slapper av...


Ute i sola med en hund på fanget, da slapper jeg av...

I går kom jeg hjem til nyvaskede kjøleskap, ryddig kjøkken, hunder som hadde fått turen sin... kjekt med en datter som har vinterferie. Tusen takk!  Jeg handlet litt etter jobb, bl.a ny vaskemaskin. Nå var jeg lei å keike med den for å få den til å tømme seg og sentrifugere og ikke minst ÅPNE døra si når den var ferdig. Det er bare å konstatere at jeg har forbruk av vaskemaskiner om dem er dyre eller billige så holder dem like lenge omtrent. Når det har kommet så langt at en kan si fornavnet sitt når en ringer til Aspeliens elektroverksted, så svarer dem vi kommer! Takknemlig for service, men vi l helst ikke ha besøk av dem for å si det sånn.

Nå ble det en forholdsvis midt på treet vaskemaskin som hadde fått mange stjerner på Elkjøp sin nettside. Merket hadde jeg aldri hørt om, så da får en prøve det når alle de kjente merkene tar kvelden iløpet av et par år. Men dem hadde den ikke på lager, så jeg må hente den på onsdag. Problemet nå er at jeg har en vaskemaskin på badet som er halvfull av vann, men ødelagt dør. Blir nok kanskje litt i tyngste laget å bare helle ut vannet kanskje...

Treningen på Nedmarken gikk over all forventning i går. Mounty var litt bromlete, men det hjalp betraktlig når Lene hadde gått slalom med han noen ganger. Han er litt på hogget med to løpetisper hjemme så jeg regner med at det går over. Det gjorde det sist jeg hadde løpetid i allefall. Men jeg blir litt oppgitt når "bedrevitere" hevder at slik oppførsel hadde dem ikke akseptert fra sin hund. Da hadde han fått skikkelig slag på snuta, og blitt lagt seg på. Slik hundeoppdragelse har jeg ikke noe til overs for. Det eneste en oppnår da er å få en hund som er på vakt for når du langer ut en arm eller kaster seg over den. Jeg har stort sett hundene mine løse og er avhengig av å ha et tillitsforhold til dem som gjør at dem kommer når jeg roper på dem. Kan ikke ha en som stopper to meter ifra meg og forventer å bli overfalt isteden for at jeg kan hekte på han båndet.

Lånte han bort når han var rundt et halvt år for å få sosialiert han. Har fungert veldig fint tidligere, i og med at jeg ikke bor så sentralt. Når jeg hentet han fikk jeg høre at han ikke skjønte hva gjerder var, men det hadde hun lært han ved å kaste han tilbake på plass. Kan vel si at det var siste gangen jeg hadde hund inærheten der. Resultatet var at jeg fikk mansse jobb for å få tak i han igjen når han skjønta at han kanskje hadde gjort noe dumt. Da bestemte jeg meg for at aldri mer skulle noen få utøve oppdragelse på mine hunder uten at jeg var tilstede.
Men takk til det ene av mine nyttårsforsetter, så sa jeg ikke akkurat hva jeg mente der og da. Man skal velge sine kamper og denne her hadde det ingen hensikt for meg å ta opp i alle fall. Men ved en seinere anledning er det ikke sikkert tålmodigheten min er like lang som i går. Bedrevitere som må poengtere sine meninger, holdninger og erfaringer i alle sammenhenger... jo da de mener det bare godt, men jeg er ikke alltid like mottakelig kjenner jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...