torsdag 12. september 2024

Forbi Digremyr til Rundhaug

 Rundhaug digremyr holleia sopptur

Tåka lå tjukk i bygda da jeg kjørte oppover mot Sokna på lørdag. Kenneth skulle hjelpe meg med bilen og Ingrid ble med på tur oppover Holleia. Vi gikk opp ved Haukedalen og planen var Rundhaug som jeg har vært noen ganger tidligere. Noen år siden sist, så håpet at vi kom over tåkehavet og fikk sol.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Veien som tar av oppover mot Holleia har dårlig med parkeringsmuligheter. Det er barer lov å kjøre inn til eiendommene som ligger langs veien, så er det grind. Enten må du parkere i veikanten på Tranbyveien, eller så må du parkere i Sokna sentrum. 

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Når dogget ikke har tørket ennå så er veikanten full av spindelvev. Det er litt fint da. Naturens små underverk.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Vi hadde ikke kommet langt opp i bakken før sola steika fra nesten skyfri himmel. Det fine med slike turer som går i lange oppoverbakker, er at man sjelden møter andre som er på tur. Jeg liker oppoverbakker og jeg da. Svetter litt og pulsen øker.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Noe annet som er fint med oppoverbakker er utsikten som åpenbarer seg om man snur seg. Siden vi hadde planlagt en opp og ned tur i dag, vi skulle bare finne på noe mens Kenneth holdt på med bilen. Jeg har tenkt meg inn til Grønknuten i høst, men om jeg skal gå opp her eller kjøre til Nakkerud å gå derfra, eller ha en bil i hver ende... det har jeg ikke bestemt meg for ennå. 

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Ikke noe problem for hundene om det var varmt, det var nok av vann langs veien oppover. Ingrid hadde tatt med seg vannflaske også, så jeg fikk snike litt vann av henne. Jeg trodde ikke det hadde blitt så varmt, for når jeg dro hjemmefra på morgenen så hadde jeg til og med tatt med meg ei jakke. Den la jeg igjen i bilen, for man blir jo gjerne varm når man går oppover.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Det er mye tyttebær i skauen i år, men jeg synes de er litt lite modne ennå.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Til og med Ingrid tok av seg genseren etterhvert.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

På Digremyr er det en stor gapahuk. Om den brukes noe særlig utenom elgjakta er jeg litt usikker på.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Men vi skulle ikke stoppe der, vi skulle gå opp til Rundhaug.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Når vi nærmet oss toppen kom det et par skyer og skygget for sola, det var egentlig bare godt.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Det er noen veiskiller oppover der, så det lønner seg å holde et halvt øye med Norgeskart om du ikke er kjent og har tenkt deg til et bestemt sted.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Vel oppe på Rundhaug stoppet veien. Derfra går det bare stier videre. Vi snudde og Ingrid gjorde seg klar til kantarellplukking på veien ned igjen. 

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Bærepose er ikke det mest ideelle, men man tar det man har når man egentlig ikke hadde tenkt å plukke sopp. 

kantareller

Så er det jo litt sånn at man går jo ikke akkurat forbi dem heller, når de står tett i tett i skråningen.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Når man kommer så langt opp på Holleia så kan man se ganske langt.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Pink tolererer Varga mer og mer. Det er vel et tegn på at Varga begynner å bli voksen. Ikke lenge før hun er 9 måneder nå.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

 Vi nærmet oss Digremyr igjen og det var fremdeles like varmt.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Gapahuken ligger flott til med utsikt over myra.

Rundhaug digremyr holleia sopptur blåbær

Det var mye blåbær bak gapahuken, så mens Ingrid plukket kantareller så spiste hundene blåbær,

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Bella veit å forskyne seg mår det er blåbær i nærheten

Rundhaug digremyr holleia sopptur

De er ikke helt borte de to andre når det gjelder blåbærspising heller.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

En stund har du hele Soknedalen for dine føtter, både oppover og nedover

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Veien har javn stigning, så en merker ikke så mye til høydemeterne egentlig

sopp

Soppen er ivrig når den finner gode levevilkår.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Motivene sto i kø langs veikanten, så det var bare å knipse i vei

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Veien går gjennom et gårdstun

rogn

Det er merkelig at det ikke er flere rognebærbusker som har knekt i år når de har så mye bær.

Rundhaug digremyr holleia sopptur

Veien flater ut og vi er passert 12 kilometer på tur. Vel hjemme ble kantarellene renset og Ingrid fikk full sopptørker.

epletre

Kenneth og Ingrid fikk til og med epler på treet de kjøpte i sommer.

dua mi

Når vi var tilbake fra tur så hadde Sofie våknet. Da ble det en tur i sandkassa med henne før jeg dro hjem igjen. Jeg måtte handle litt på butikken og høste noen husmorpoeng med vaskebøtta. Etter alt regnet i det siste så er det jo ikke å komme fra at hundene drar inn endel grus. Litt røyting har de startet med også. De gjør nok plass til vinterpelsen.

høst

Et par uker nå så er det bare tre måneder til jul. I år er jeg tidlig ute, så si ferdig med alle julegavene allerede. Noen bursdagsgaver er også på plass.





5 kommentarer:

  1. Ingrid høres ut som meg for jeg fryser støtt og har alltid på meg nok klær. Varga har blitt stor jente ja. Hun er så fin <3

    SvarSlett
  2. Att börja i dimma och gå uppför tills man hamnar i solen låter väldigt trevligt. En fin grusväg med lagom lutning skulle jag också gilla och kantarellerna skulle jag bli väldigt glad för :D Vilken skön dag ni fick och det blev många fina bilder.

    SvarSlett
  3. Love that water fall. The whole area is so very scenic and beautiful. Hello sweet Sofie!

    SvarSlett
  4. What a wonderful day, the walk, the scenery, then seeing Sofie!

    Good work on already having the gifts for Christmas.

    SvarSlett
    Svar
    1. Also, I thank you for linking up with Feline Friday!

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...