søndag 1. september 2024

Hils på elgen Ferdinan

soloppgang høst

Nå er det ikke lenge til jeg står opp når det er mørkt når jeg skal på jobb.  Nå står jeg opp likt med sola og morgentåka ligger forholdsvis tjukk i toppene. Jeg slipper ut hundene før jeg går på badet, så står de på verandaen og venter når jeg er ferdig der. 

elg elgokse fjorårskalv

På tirsdag så jeg rett på denne her når jeg skulle slippe de inn igjen. De hadde ikke oppdaget elgen som sto rett i veikanten ved huset. Men Ferdinan hadde sett dem og bare fulgte med fra sidelinjen.

elg elgokse fjorårskalv

Så tittet elgen på meg, jeg gikk inn etter fotoapparatet og telefonen min og jammen sto han ikke der fremdeles når jeg kom ut igjen.

elg elgokse fjorårskalv

Blir han ikke mer skeptisk på en måneds tid så blir han enten påkjørt eller skutt. Spørs om jeg får gå hardt ut med at han heter Ferdinan og er min. Jeg har bare ikke fått festet No fence på han ennå. Etter hvert så luntet han over veien og bort på andre jordet.

 * *

Trodde du han forsvant inn i skauen? Nei han stoppet og kom tuslende tilbake.

elg elgokse fjorårskalv

Tror denne kan bli ganske staselig om noen år. 

elg elgokse fjorårskalv

Bella kom opp igjen når elgen snudde. Da var hun ikke like modig lenger.

elg elgokse fjorårskalv

Han er jo så nysgjerrig, så når Bella løp opp på plenen så tuslet han oppover jordet igjen.

elg elgokse fjorårskalv

Bella er vel like nysgjerrig så hun sto på plenen å så på han. Nede i åkeren var hun ikke høy nok til å se noe særlig.

elg elgokse fjorårskalv

Jeg ropte inn igjen Bella så jeg kunne få spist frokost og gjort meg klar for jobb. Det er jo ingen fare med at denna løper med det første, så jeg kan jo ikke stå å se på den fram til lunsj. Når jeg kom hjem fra jobb etter å ha gått tur med Åse i Krakstadmarka, ja så sto han jammen i veikanten og ventet på meg.

 * *

Om jeg hadde turt så kunne jeg gått ut og klappet den om jeg hadde hatt med meg noen epler eller noe fristende.


9 kommentarer:

  1. Vilken fin besökare och med ett fint namn. Han verkar snäll så kanske kan du komma närmare så småningom om du har goda äpplen att bjuda honom på. Bella är stor men väldigt liten jämfört med Ferdinand så det var nog klokt att hon höll sig undan. Jättefina bilder. Vilka vackra ögon han har.

    SvarSlett
  2. That moose is very majestic looking. I enjoyed the photos and the video too.

    SvarSlett
  3. Wow, spennende møte med elg, og flotte bilder også. 😊

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder av elgen. De er staselige dyr. Får håpe den overlever både jakt og bilene.

    SvarSlett
  5. He's so very big! I'm glad you are able to get the photos safely.

    SvarSlett
  6. This is exciting! Close up of a moose. I couldn't even imagine.

    SvarSlett
  7. A lovely set of pictures of a majestic creature. So sad to think his demise may be being shot or run over. Such delight for you if he comes to you for a treat. But one must be weary of any large creature in the wild.
    Take care and have a natural wonder filled week.
    ERin

    SvarSlett
  8. Awww, he's most handsome. He knows it too.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  9. We see an occasional moose where I live. They are so large and arevery fast when they run! Thye do not like dogs as they think they are wolves, so be careful with yours.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...