torsdag 6. desember 2012

Strikke genser


Her ser du garderoben min så langt, og nå driver mamsen og strikker en rød nissedrakt til meg! Flere av dere som følger med på mine funderinger har spurt mamsen om hvor hun har oppskriften til genserene mine. Men dem har mamsen laget selv. Hun fant en oppskriftside på internett, men hun er litt sær da så hun likte ikke dem noe særlig. DROPS, har mange forskjellige, men mamsen syntes de hadde så tynt garn eller var så små at de ikke dekket hele ryggen min. Mamsen er ikke så tålmodig heller så garnet må være tykt, varmt og mykt! Godt mamsen er kravstor, så får jeg det kjempebra!


Genserene mine er veldig enkle. Mamsen bruker pinne nr 7 og garnet heter
"Trysil Garn Iglo Soft" det er 100 ull og selges hos Europris.


Mamsen legger opp 40 masker på rundpinne til ermer, så strikker hun en rett og
en vrang i 16 omganger. Mamsen strikker så 16 omganger til i rettstrikk hvor
hun øker jevnt de tre første omgangene så hun får 70 masker. Etterpå tar hun
og finner midten av arbeidet (der du startet som tråden henger) strikker 6
masker feller 15 masker strikker rundt (over ryggen) så må du telle masker
så du har igjen 15 masker som du feller + 6 masker som du stikker. Da har du
to hull i arbeidet. 

Neste runde strikker du de 6 maskene, legger opp 15
masker og fortsetter rundt til du kommer til neste hull hvor du legger opp
15 masker til og stikker de siste 6 maskene. Så fortsetter du rundt og rundt
til arbeidet måler 40 cm fra kanten av arbeidet. Om hunden din er lenger
under magen så strikker du litt til. Det lønner seg å måle ganske mye på den
første du lager så du får en som sitter bra på kroppen til hunden. Jeg ble så utrolig lei alle den målinga altså, så jeg gikk for å gjemme meg når mamsen kom med målbåndet til slutt. Når det
altså er 40 cm langt så finner du midten (dette blir midt under magen) Da
deler du arbeidet og strikker fram og tilbake. Mamsen strikker de to første og
de to sist maskene på pinnen sammen annenhver runde til jeg har 10 masker
mindre. Så strikker du fram og tilbake til arbeidet blir så langt at det når
til halen. Da kan du felle rett av eller lage en liten bue. 



Så tar hun tre rette pinner og plukker opp masker rundt kanten av hullet. 10 masker på hver
pinne. Så strikker du nedover så beinet blir så langt du vil. På den rosa
genseren har jeg kortere bein enn på den blå. Avslutt nederst med noen
omganger med en rett og en vrang så det blir litt tettere rundt labben. Gjør
så det samme rundt det andre hullet. Vips så har du en genser. Den rosa
genseren er det heklet en kant rundt så den blir litt mer pyntet på en måte.
Mamsen får ikke til å hekle, så det gjorde mamma'n til mamsen.

Nå holder mamsen på med en nissedrakt til meg, hun må bare kjøpe litt hvitt garn så jeg får skikkelig nissekant rundt...

2 kommentarer:

  1. Steike din mor e dyktig då! Mektig imponert ;) Min mor kan ikkje strikke, og det eneste eg vil ha en en mariusgenser. Kor vanskelig kan det være egentlig? Hmm...

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...