lørdag 12. mai 2018

Fem nede fire igjen


I lufta er det varmt, så da er det jo bare å legge seg ned for å avkjøle seg... er det ikke det da?


Så skal en ta bilde av planlagte samlinger så er det best å gjøre det på starten av turen. Sommeren nærmer seg, ja om den ikke er her allerede. Men etter kalenderen så er det et par uker til før det er sommer. Jeg kommer aldri til å få noen smekker sommerkropp, men i vinter har det vært litt mindre aktivitet enn det pleier på hverdags kveldene. Så nå som temperaturen stiger er planen at vekta skal synke litt. 


Nå er aktivitetsnivået adskillig høyere enn i vinter i alle fall, og det er ikke fult så mye godsaker som fortæres når en titter på tv'n heller. Så da er det da håp om å lykkes. Hittil har jeg klart fem kilo ned, så er det de fire siste seige kiloene som er igjen da. 


Gange er ifølge undersøkelser den aller mest effektive slankemosjonen, ganske enkelt fordi du ikke så lett hopper over gåturene. En løpetur eller en tur til treningssenteret kan synes uoverkommelig på travle og slitne dager, men de fleste klarer nesten alltid å ta seg sammen til å gå en tur.


Du forbrenner ca. 300 kcal i timen ved å gå, men du øker også forbrenningen på lengre sikt. Gange styrker musklene i spesielt rumpe og lår, og på lang sikt gir det deg økt forbrenning. Jo mer muskler du har, desto flere kalorier bruker kroppen din på å holde seg i gang.


Når du driver med lavintensiv mosjon som gange, henter kroppen en stor del av drivstoff et fra fettlagrene. En liten reduksjon i fettlagrene truer ikke kroppen nevneverdig og får ikke blodsukkeret til å falle – og dermed sendes det heller ikke sultsignaler til hjernen.


Når du trener hardt, henter kroppen en stor del av drivstoff et fra karbohydratlagrene (sukkerlagrene) i musklene og blodet. Det får blodsukkeret til å falle, og du føler deg mer sulten fordi et fallende blodsukker er et signal om at det er i ferd med å bli mangel på mat.


I dag ble det litt lenger tur enn vanlig egentlig. Jeg tok med meg Lady, Tessy og Mounty på en runde rundt kjerka på Veme. Gikk motsatt vei enn jeg pleier, for jeg hadde egentlig bare tenkt meg rundt om hengebrua. Da går jeg alltid andre siden først og denne siden hjem. Går jeg om Veme så går jeg alltid denne siden utover og andre siden hjem. Det har litt om hvor oppoverbakkene befinner seg.


Været har vel vært sånn passe i dag, ikke regn, men en god del skyer. Turen ble varm nok av likevel, men jeg var litt glad for at jeg ikke valgte shorts egentlig. Når jeg kom hjem ble det en liten pust på verandaen med litt drikke, før jeg dro til Sokna for å hente bursdags gava til Merethe som hadde kommet. Siden de kommer neste helg, så kan hun få den da i og med at den har kommet allerede.


Hailey og Ronja trengte jo også tur, og for ikke å legge ut på en runde rundt i bygda en gang til i dag så fikk de være med på en liten kjøretur til Hønefoss. Jeg tenkte egentlig å ta noen bilder av elva som har blitt litt stor gjennom byen, men det ble nå noen forskjellige fosser i tillegg. En runde i byen over torget også, så nå ble det både trim og sosialisering på dem.


Det  ble ikke reint få bilder det ble etterhvert i tillegg til alle de bildene som jeg allerede har på minnekortet, så nå er det på tide å tømme det igjen. Kunne vel ha et innlegg eller tre hver eneste dag en lang stund framover, så det er bare å glede seg.


Jeg har hatt søndagsfølelse i hele dag, men jammen er det ikke søndag før i morgen gitt. Blir godt å kunne sove til en våkner i morgen også. Stolpejakta starter opp på Jevnaker i morgen, så kanskje jeg skal ta en runde der med noen hunder i morgen. Hadde jo vært litt stilig å fått litt mer enn en eneste stolpe på statistikken sin.


Den hvite fare er slett ikke hvit bestandig. Nå på våren virker det som hun er mest svart enn hvit. Men det kommer seg vel utover sommeren kanskje, når hun får sansen for å bade i elva isteden for søla. Elva er forholdsvis stor ennå, så jeg har ikke vært der med dem. Vannet er iskald ennå, da det for det meste er smeltevann. Men badetemperaturen kommer vel i år også som foregående år.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...