søndag 5. juni 2022

Det blomstrer i hagen

klematris

Klematrisen har virkelig tatt av nå. Det er ikke så mange blomster nede ved bakken, men på de greinene som har strekt seg langt over gjerdet i hundegården og videre oppover i treet. Ja der er det plenty med blomster.

klematris

Klematrisen jeg kjøpte for noen uker siden har vokst mye. Er ikke sikker på om det er en tidlig eller sein blomstring, men enn så lenge får jeg nyte den gamle,

pinselilje

Pinseliljene mine blomstrer alltid i pinsen.

peon

Et par dager til nå så står peonen i full blomst regner jeg med.

spirea

Under sommarhalvåret föreslår vi oftast inga teman eftersom säsongen är i full gång och det finns massor av olika saker att blogga om. Enda undantaget är 'Månadens bild' som återkommer mot slutet av varje månad som en liten påminnelse. Så oavsett om du vill berätta om en ny växt eller om något projekt eller bara visa bilder av vad som hänt i din trädgård är du välkommen att länka ditt inlägg till TrädgårdsFägring. Vi ser fram emot att läsa ditt inlägg.


Sitrontre

Sitrontreet mitt ser ut til å trives veldig godt etter at det ble flyttet fra stuevinduet til drivhuset.

jordbær

Jordbærplantene er helt fulle av blomster, så om det har vært noen insekter innom så blir det mange jordbær i sommer.

sukkererter

Sukkerertene kommer som bare det. Jeg hadde sukkererter i fjor også, men de ble det bare noen få erter å plukke inn. Om alle plantene kommer med kun en ertebelg så blir det stor økning fra i fjor.

tomatplante

Håper det blir litt mer futt i tomatplantene nå som varmen har kommet,

agurkplante

Det var kun tre agurkfrø som spiret i vår, nå ser det ut som kun en plante kanskje kommer til å klare seg. Så du jukset jeg og kjøpte meg ei plante sist jeg var på Plantasjen. Den er blitt riktig så stor allerede.

spirea

På fredag vasket jeg hus når jeg kom hjem fra jobb. Noen om ikke liker at jeg vasker er de firbeinte. Jeg ommøblerte litt i stua, så da tok jeg ut det meste av det assorterte ut på verandaen. Minst mulig på golvet, gjør det enklest mulig å vaske og finne ny plass til det som blir bært ut når golvet er reint.

leonberger

Bella og Oliver demonstrerer litt over at det ikke er som det pleier inne. At jeg ikke sitter i ro, men løper rundt med vaskefilla og støvkluten. Alt for lenge siden sist, men når det har vært grisevær, så er det så trøstesløst å vaske golvene. De holder seg ikke reine til jeg er ferdig med å vaske engang. Men nå er det meldt bra vær framover, så da er det håp om litt reinere golv.

pus katt kattepus pusekatt

Sara Madeleine kommer med ny bloggutmaning. "Ny månad och ny daglig utmaning. Jag känner mig hedrad att ni är så många som deltar varje dag. Just du som liksom blivit veteran här, eller du som deltagit några gånger. Även du som deltar för första gången, det är jätteroligt! Utmaningen är och förblir för dina villkor och det är viktigt för att det ska vara roligt. Kom ihåg att du ska länka till utmaningen i dina inlägg så fler hittar hit." 

katt pus pusekatt kattepus

Första juni, berätta om din känsla.
Ja hva føler man første juni når det er så kaldt inne at en har tent i ovnen, når det kommer en regnskur hver gang en vurderer en liten tur ut. Jeg er mett i det minste, jeg laget meg en knallgod middag. Kyllingfile kuttet i biter, stekt i kryddersmør med løk, hvitløk, paprika, asparges og ris ved siden av. Tok med meg en bok og la meg i badekaret på kvelden. Nyter dagen, men den store sommerfølelsen den har uteblitt i dag.

Internationella dagen mot ätstörninga, vad kan du om ätstörningar?
Det er en lidelse som sitter mellom ørene på den som har det. Det er en fiks ide de har fått for seg og kommer seg ikke ut av tankemønsteret sitt. Om en spiser for mye, eller lar være å spise av ulike grunner så er det kun dem selv som kan gjøre noe med det. Ingen kan endre et menneske uten at mennesket selv vil endres.

Nu får de väl ändå ta och ge sig…
Om man tenker etter så er det mange som kunne gi seg. Ja ikke bare gi seg, men aldri startet egentlig. Krig og spetakkel, vanvittige strøm og drivstoffpriser, matvarepriser og alt annet som skyter i været nå.

Det är dyrbart med…
Det er litt rart hva som endrer seg gjennom livet av hva du synes er verdifullt. Akkurat nå er det at jeg har hus så jeg har tak over hodet, har jobb så jeg kan tjene penger til mat på bordet, Alle mine dyr er også verdifulle for meg, Jeg kunne ikke tenke meg en tilværelse uten dyr. 

Barfotadagen, går du barfota?
Jeg går stort sett med bare føtter hele året hjemme hos meg selv. På sommeren går jeg uten sko ute også. Føtter uten sokker og sko er det beste jeg vet. 


4 kommentarer:

  1. Så flott farge det er på din clematis. Den ser ut til å vokse rett inn i himmelen. Kjøpte agurkplanter har jeg også. De jeg sådde brukte veldig lang tid på å vokse seg store.

    SvarSlett
  2. Det händer mycket i din trädgård nu och tänk vad mycket du ska skörda senare :D

    SvarSlett
  3. Hej Lillian!
    Du har valt rätt sorts klematis. Alpklematisen verkar riktigt tålig, i alla fall trivs de bra hos mig. Vacker färg, jag har också en blå men den är lite mörkare i färgen.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
  4. Härlig blomning hos dig nu. Alpklematisen är så vacker och de är så fina när de får klänga i träd. Jag har satt ett par nya här också i vår. Pingstliljor är en annan favorit och doften är sagolik.
    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...