søndag 19. mai 2024

Det spirer og gror

hageliv

I løpet av de siste dagene har det blitt veldig  mye grønnere. I drivhuset har det begynt å spire og til og med blomstre. Hver kveld blir det litt vanning både i drivhuset og i potter.

jordbær

Jeg hadde med meg telefonen på runden med vanning på tirsdag, så ble det litt knipsing når det er store endringer siden sist jeg tok noen bilder der.

spinat

Litt usikker om det er spinat eller salat jeg har sådd her... Får se hva det blir når det blir litt lengre, så en får se hva det smaker.

sukkererter

Sukkerertene har blitt store iløpet av noen få dager.

druer

Det ser ut til at jeg får druer iløpet av sesongen. Det er litt gøy da, for det er første året.

squash

Ser ut til at squashen kommer også¨. Slangeagurkene så jeg ikke noe til ennå.

rose

Rosa har klart seg gjennom vinteren, så nå gjelder det bare å ikke klippe den ned når jeg snart må slå plenen. 

peoner

Peonen står full av knopper

hageliv

Kan ikke si jeg husker å ha plantet noe her, men disse var veldig ivrige. Spørs om jeg må høre med hageguruen min om det er blomster eller ugress. Hva tor du Marit?

medhjelpere

Gartnerhjelperne stiller mannsterke.

leonberger

Ulempen er at de ikke er så nøye med hvor de tråkker

sjasmin

Sjasminen er blitt så stor at nå kan det hende den blomstrer litt mer enn et par blomster som den gjorde i fjor.

hageliv

Tok sjansen på å sette ut pottene som har overlevd i kjelleren i vinter. Får følge litt med på Hr Yr om han sier det blir snø og kalde grader igjen.


Utenfor hagen har liljekonvallen kommet med sin gode duft.


Heggen blomstrer også, den lukter ikke fult så godt synes jeg.


Så varmt det har vært i det siste så er jeg glad for å ha elva så nære.


Jeg har en dunke med vann på gårdsplassen til å vanne i drivhuset og andre planter, men hundene tror at de har fått sin egen private pool isteden...

hageliv verandaliv

Når dagen lir mot kveld og jeg senker skuldrene på verandaen når kvelden nærmer seg. Når sola forsvinner bak bjørka og det blir svalere. Når jeg kommer hjem fra jobb forsvinner klærne og jeg legger meg på solsenga med ei bok. Da blir det fort en liten dubb. Inne har jeg ikke gjort noe på lenge. Om sommeren blir som i fjor så skal jeg jammen nyte de ukene det er fint vær.

dessert verandaliv

Så er det middag i skyggen på verandaen, før det blir vanning og stenging av drivhuset når sola forsvinner bak åsen. Litt planlegging av sommerukene framover. Løse planer med både Hilde og Inger Synøve er avtalt. Med Kenneth og Ingrid har vi planer om Oslo tur til blant annet Slottet og Botanisk hage. Du får henge med så ser du hva som skjer framover. 



 

7 kommentarer:

  1. We really enjoy seeing all of nature come to life and bloom with gusto. Even Varga is growing!

    SvarSlett
  2. Jeg må innrømme at jeg er ikke sikker på hva det er, men det ligner egentlig ikke på ugress. Druene dine ser flotte ut, og du får nok en flott avling.

    SvarSlett
  3. It's so lovely to see the green in your garden. The peonies will be a real delight when they finally bloom. Your co-workers will, I'm sure, do their best to help, but maybe only to dig things up and keep critters away rather than plant and nurture a crop of lettuce.
    Have a wonderful and warm week. And may those strawberries taste as sweet as they look!
    ERin

    SvarSlett
  4. Så gøy med druer! Vi prøvde en gang i rekkehuset, men fikk aldri druer. Tok ikke med planten da vi flyttet til Krøderen.
    Den planta du lurer på kalles "Mor til de 1000 barn". Flott bunnndekker som sprer seg villig. Kan nok oppleves som ugras hvis du ikke holder den i sjakk.

    SvarSlett
  5. You are growing so many things, I hope you get good harvests and have a fabulous summer of fun and outings.

    SvarSlett
  6. Love the planting and watching them grow. Beautiful shots.

    I love your dinner and your pups.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. Oj, vad det gror och växer och jag håller tummarna för stora goda skördar. Men vad kan gå fel när du har så bra hjälp 😂

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...