søndag 26. mai 2024

Latesom bondekone

 veme kirke

I pinsen fikk jeg gleden av å være latesombondekone. Så tenkte jeg kanskje du kunne tenke deg å være med på kveldsrunden. Jeg var der hver morgen for å fylle opp melkeautomaten til kopplammene og se etter ei søye med lamunger som sto inne til observasjon. 

vær sauer

Kveldsrunden startet ved kirka, der skulle det fylles opp vann til de fire gutta. Om jeg ikke så dem, ja så måtte jeg klatre over gjerdet og oppsøke dem. Med fjorårets cirkusnummer når jeg skulle forsere gjerdet og endte opp med å henge fast i stakittgjerdet rundt kirken. Så denne sommeren går jeg får grinda.

vær sauer

Jeg gikk opp til rotvelten som væra pleide å ligge bak i fjor sommer, men der var det bare brennesle. Da var det bare å starte runden for å se om de hadde det bra. Jeg fant to stykker bak en annen rotvelt, da var det to til jeg måtte gå på jakt etter. 

vær sauer

Det gikk rykter om at den svarte kunne finne på å stange litt om man snudde rumpa til. Da må man bare la være å ha rumpa til væren. Når alle fire gutta var redegjort for så dro jeg bort til fjøset for videre sjekk.

vær sauer

Når man er på kirkegården så er det alltids noen der som vanner graver som man kjenner fra før. På et lite sted så har man en viss anelse om hvem som vanner hvem sine graver. Så slår man av en prat og utveksler litt sladder.

sauer lamunger

Når jentene hører at jeg kommer så stiller de nysgjerrige opp for å se. 

sauer lamunger

Man kan ikke  stå ved grinda og kikke utover for å se om alt er greit på beitet. Jeg tar runden, for det er alltids noen av søyene som vil ha litt kos. Lamungene er litt skeptiske til kos, men det kommer seg utover sommeren.

sauer lamunger

Jeg har stort sett med meg kamera og da blir det noen bilder iløpet av dagen. 

sauer lamunger

Lamungene er ikke så avhengig av maman sin lenger, så de shower rundt på jordet på ettermiddagene.

sauer lamunger

Utrolig til fart på disse små, til tross for korte bein.

sauer lamunger

Juhuuu

sauer lamunger

Søya leer ikke på et øre når lamungene løper rundt henne, mer eller mindre under kontroll.

sauer lamunger

Det er ikke alle lamungene som er med på denne runddansen.

sauer lamunger

Noen er mye mer oppdratt av mat

sauer lamunger

 Disse tre fulgte etter meg oppover jordet.

sauer lamunger

Jeg koser meg når jeg får tusle rundt blant sauene

sauer lamunger

Disse lurer på om det skjer noe

sauer lamunger

Jeg fungerer dårlig når det er så varmt om dagen, så det er godt når det lir mot kveld og temperaturen senker seg litt. I år har det vært ekstremt med pollen, både bjørk og i tillegg gran og furu. Da får jeg en lang laber sesong jeg også. Ved vanlige pollenår, så er jeg allergisk 3-4 dager, men når gran og furu gjør en innsats også, så er det mange uker. Godt de ikke blomstrer hvert år, da måtte jeg nok vurdert noen allergipiller.

sauer lamunger

Jeg kunne sikkert gjort unna kveldsrunden på halve tiden, men da hadde jeg gått glipp av mye kos.

sauer lamunger

Men det er jo for kosen sin del jeg sier ja til jobben

sauer lamunger

Hver gang er det en liten gjeng som dilter med hele runden

sauer lamunger

Sjekke litt først, så kan hun bli klappet.

sauer lamunger

Eh... vi trenger vel ikke stå her vel?

sauer lamunger

Når jeg ikke gikk videre så begynte de å spise

sauer lamunger

Lamunger er veldig nysgjerrige

sauer lamunge

Jeg blir aldri vant til sauer som tar seg ei skikkelig hvil, Sauer sover veldig tungt, så en kan nesten gå helt innpå dem før de våkner. Ved første øyekast ser de døde ut.

sauer lamunger

Så våknet dem, men gjorde ingen mine til å reise seg opp.

sauer lamunger

Jeg bare passerte familien og gikk videre nedover mot grinda igjen.

sauer lamunger

Litt trivelig at de står og ser etter meg når jeg klatrer over grinda igjen. Sette seg i bilen og kjøre ned på beitet til kvigene som  går sammen med oksen.

kvige okse kuer på beite

Den ettermiddagen trengte jeg ikke å leite etter dem, da sto de på bakketoppen.

kvige okse kuer på beite

De stilte seg opp ganske mannsterke på rekke for å se på meg.

kvige okse kuer på beite

De hørte kuene hjemme på gården rautet, da spisset de ører og svarte.

kvige okse kuer på beite

Så tittet de på meg om jeg hadde tenkt å stå der lenge.

kvige okse kuer på beite

Fine jenter det

kvige okse kuer på beite

Venninnegjengen som hvisker og tisker, kniser bak ryggen din

kvige okse kuer på beite

Da er det bare å takke for oppdraget for denne gang og glede seg til de skal på ferie.


7 kommentarer:

  1. It's so nice to see them all out in the pasture enjoying each others company!

    SvarSlett
  2. Det är klart att du vill ha en massa gos när du är där för att se till alla djur. Vilken tur att du får det också och snart vill nog även lammen komma och gosa :D Jag har hört många säga att det är väldigt mycket pollen i år så det verkar vara besvärligt för många. Kanske är jag en av er. Det visar sig.

    SvarSlett
  3. Nydelige lam. De er så vakre når de er så små. Det er massive jenter de kuene :)

    SvarSlett
  4. I'm glad you get to do this from time to time, although farming is hard work.

    SvarSlett
  5. Wonderful collection of photos. I love seeing the cows and the sheep. The lambs are adorable. Take care, enjoy your day and have a great week!

    SvarSlett
  6. Awww on all the cute critters. I love farm animals.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  7. A lovely walk, with meeting of friendly animals. It`s amazing. Thank you too for sharing at MM.

    Greetings by Heidrun

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...