fredag 31. mai 2024

Fra fjøs til beite

kuer kalver herefiord

Nå er alle jeg kjenner ute fra fjøset sitt og på beite, Resten av sommeren kommer det bare bilder fra beite. Det er mange måneder til dyra skal tilbake i fjøset igjen. I år har jeg fått med meg det meste, men noe fødsler har det ikke blitt i år,

kuer kalver herefiord

Traktoren som fraktet kvigene og oksen til beite, kom for å kjøre kalvene. Det var ikke plass nok til alle på bilen, så da var det en grei fordeling. Bilen kom like etter og lastet inn mødrene og oksen. Disse skulle på et annet beite. De fikk på seg nofence brikka og skulle på inngjerdet jorde for å venne seg til varslene brikka gir fra seg før utmarksslipp.
 
* *

Brått var det ikke bare fotografering jeg måtte gjøre. Det var litt stor gloppe mellom bilen og gjerdestolpen. Så da ble det brått min oppgave å tette åpningen med ei plate. Kuene jogget bort til hengeren med kalvene på, og vips så var de gjenforent.

* *

Ei ku måtte få på seg brikka, før resten av flokken kunne gå av bilen. Det er kjekt med avdelinger inne på lasteplanet, så da har en kontroll på de under transport og ved på og av lasting.

kuer kalver herefiord

Det er ikke så ofte jeg filmer, det er liksom bilder som er min greie. Men når en får på lyd så blir det brått litt mer stemning enn når man kun har bilder. 


Så var Nofence'n aktivert og kuene klare på beite. Dette er en genial oppfinnelse. Man slipper rett og slett fysiske gjerder.

kuer kalver herefiord

Det ble noen runder på kuene på egenhånd sammen med oksen. Til å begynne med hadde kalvene lagt i vei helt på egenhånd sammen med et par kuer. Resten nøt barnefri noen minutter.

kuer kalver herefiord

De stoppet for å spise litt, men de hadde ikke veldig mye ro i rumpa. Skjønner dem godt jeg, når de endelig har sluppet løs.

kuer kalver herefiord

De spiste seg over kanten og nedover mot dæla. Før de ble borte noen minutter.

kuer kalver herefiord

Så kom de dundrende tilbake i full fart.

kuer kalver herefiord

Tydelig å se at de satte stor pris på friheten sin.

kuer kalver herefiord

Boksen under haka er ikke bjeler, men nofence'n som gir signaler til kua om den beveger seg utenfor området sitt.

kuer kalver herefiord

Det var en målbevisst gjeng som la i vei nedover jordet igjen.

kuer kalver herefiord

Etter en liten stund fikk de samlet seg med kalvene og nede i dæla ble de til jeg dro hjem igjen.

kuer kalver herefiord

Bare å nyte sommeren... i morgen starter den på kalenderen.


4 kommentarer:

  1. Flotte bilder av kuene. De er jo så vakre å se på. Jeg kan tenke meg den følelsen de må ha når de kommer på beite.

    SvarSlett
  2. Härligt att få se deras glädje över friheten att springa omkring i gröngräset :D

    SvarSlett
  3. They all do look so very happy to be out and about in the pasture, I don't blame them, there is much more to see and eat!

    SvarSlett
  4. Isn't spring a wonderful time? Thank you for linking up with Feline Friday!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...