fredag 19. oktober 2018

Ny jernbanebru


Så ble det 1. august og de startet opp med sperring av veien og oppgraving av veien. Så er det bare å vente å se hvor lang tid det tar før det er ferdig.


Første arbeidsdag over og brua er ikke kjørbar lenger, men absolutt gangbar ennå uten om arbeidstid.


Tettet igjen så det ikke skal rase på skinnegangen.


Jeg får stikke innom i dann og vann så jeg får fulgt med i utviklingen.


Ingen tvil om at veien ikke er kjørbar lenger.


Innen helga kom så hadde de fått gravd vekk ganske mye på andre siden av brua også.


Det ser ikke så høyt ut, men det var jammen langt nok når en skulle forsere på vei hjem.


Problemer er til for å overvinnes, er de ikke?


Vel nede så var det vel bare å konstatere at det ble nok en stund før jeg skulle gå rundt om hengebrua igjen.


Hvor langt kommer de iløpet av neste uke?


Siden jeg startet ferien min 8. august, så tok jeg en sniktitt for å se om de hadde gjort noe særlig. Om de hadde sett sporene mine når jeg hadde gått over brua eller om de bare ville tette litt mer er jeg usikker på. Men nå hadde de bindt fast gjerdet, så nå kan en ikke gå over brua lenger. Så om en skal gå runden nå så må en krysse jernbanesporet. Det skulle gå bra, for toget kjører veldig sakte nå som de jobber der og gjerdet er bare tre vaiere, så både hundene og jeg kan krype gjennom.


Litt framgang for hver dag,


Etter to uker har de borret fundmentene på den ene siden av brua og fylt dem med betong, når de ga seg hadde de startet på andre siden av brua også.


Mye av jernet er brukt opp, men jammen er det mange hauger igjen også.


Siden det er jobbing der så tuter toget mange ganger ettersom det nærmer seg. Så når vi var der en ettermiddag for å se hvor langt de hadde kommet så tutet det. Da var det bare å vente, så en kunne få en titt av toget.


Så kom godstoget sigende forbi,


Neste inspeksjon blir vel til helga regner jeg med.


Siste ferieuka mi så var jeg litt i overkant nysgjerrig og tok meg en tur ned når det var noen der. Må jo grave og spørre litt når en har muligheten, Brua skulle være ferdig i september en gang, og det var bare å gå over. Så da er det bare å gå runden om hengebrua som en pleier. Tipper jeg venter til arbeidsdagen er ferdig, så jeg ikke løper i veien med hundene.


26. august sneik jeg meg gjennom gjerdet og over på den andre siden for å gå runden om hengebrua igjen. Det er så praktisk å gå rundt når en er på tur, så en slipper fram og tilbake.


Begynner forhåpentligvis å hjelpe snart nå.


For hver gang jeg prøver meg blir det litt og litt vanskeligere å snike seg gjennom. Første helga i september nyttet det ikke å forsere både gjerdet og en skikkelig forskaling. Uten hunder hadde det gått, men med noen på slep ble det straks litt mer komplisert.


Så kom betongbilen og den nye brua kan ta form.


Jeg synes de bruker uhorvelig mye tid på ei bru. Det kryr jo av arbeidsfolk der med hjelpemidler av både den ene og den andre typen, så at de ikke får den ferdig etter en og en halv måned er merkelig.


Jeg er nede for å sjekke framgangen en gang i uka eller så, men det er ikke så veldig store variasjonene for hver gang.


I slutten av september var forskalingen revet og det nye rekkverket satt opp. Da er det bare å vente på at de skal fylle opp veien og legge ny asfalt.


Så rakk vi jammen å bla om ennå et ark på kalenderen og brua er ennå ikke ferdig. Dette tar uhorvelig lang tid synes jeg.


Jeg kan vel ikke skjønne annet enn at det mangler litt rekkverk og asfalt før brua kan tas i bruk for vanlig ferdsel igjen.


Midten av oktober og det er igjen fri ferdsel over brua. I går hadde jeg og hundene den første turen over åpnet bru. Ingen flagg og fanfarer, men absolutt ei brukanes bru var det blitt.

5 kommentarer:

  1. Ser ut som om huset ble ferdigmalt i tide også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det står fortsatt igjen endel på baksiden ;)

      Slett
  2. Godt å se at de har tatt vare på den gamle brua, bare "pusset litt oppå" Jeg syns de gamle steinbruene er så fine.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er veldig flotte. Mange slike rundt her for jernbanen er gammel og da brukte de steiner isteden for betong.

      Slett
  3. Det tog tid men det ser väldigt fint ut nu när det är färdigt :D Skönt att ni kan gå där igen.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...