mandag 24. juni 2019

Planen var Gråfjell 1466moh

Det er nå en gang noe eget ved fjellet, en skikkelig fjelltur i flott vær. Om det er vår, sommer eller høst. Jeg er ikke så glad i fjellet om vinteren, men ellers si året så blir det mange turer der. Forrige helg ble det en tur på Norefjell..

Vi parkerte ved Gulsviksetra. Det er et greit utgangspunk uansett hvem retning du har tenkt deg på tur. Planen min var Gråfjell, og fram og tilbake er ingen tur, så det ble en runde på tilbakeveien. Jeg hadde pakket med meg smoodi og energibarer, så jeg skulle virkelig klare meg for en langtur til fjells.

Det så nesten ut til å være mer snø på Norefjell hjemmefra enn det var når vi kom fram. Jeg måtte legge runden slik at vi kom innom noen snøflekker, for snøbasing er noe av det beste Tessy veit.

Det blei rundt 160 bilder, så jeg får vel begrense meg litt. Hvor langt vi gikk vet jeg ikke for siden klokka ikke vil samarbeide med pc'n lenger så vil ikke jeg ha den med på tur. Jeg får vurdere om jeg skal ha ny, eller hva jeg gjør. Klokka i seg selv fungerer helt fint, så jeg trenger egentlig ikke ny. Men den er for gammel til at programvaren oppdateres når det trengs for å kommunisere med pc'n.

Bilen viste 15 varmegrader når vi parkerte, så jeg vurderte å ta på meg genser. Men erfaringsmessig så blir det varmt når en legger i vei oppover bakkene. Jeg knyttet den rundt livet og la i vei oppover i retning Ranten.

Jeg kan ikke skjønne at noen synes det er sjarm å ha hytte så tett som sild i tønne. Det er godt å legge hyttefeltet bak seg og kunne nyte fjellheimens stillet.

Blomster var det nede ved hyttene, men inne på fjellet var det ingen blomster ennå.

Det er nydelig når det blir slike lilla tepper innover.

Det var forholdsvis vått i fjellet, så joggeskoa mine hold seg vel tørre omtrent i 12 timer etter forrige tur. Siden det ble varmere og varmere utover dagen gjorde både Tessy og Hailey hyppige bad i de bekkene som fantes.

Det ser ut til å bli mye mølter her også. Så det blir vel en retur tur litt utpå sommeren. De pleier å følge bringebæra i modningen.

Jeg må nok fram med tursekk og bli skikkelig sprek så jeg kan ta med Varga på tur i sommer.

Det er skikkelig energibooster å få en slik tur med hundene. Man fyller liksom begeret helt fult og er man flink til å sette på lokket og bare slippe ut litt om gangen så holder det lenge før det er tomt igjen.

Fordelen med mye vann i fjellet er alle de utrolig flotte bekkene og småfossene som sildrer nedover.

Utrolig nok klarte jeg å få opp kamera før disse rypene forsvant nedover fjellsiden. Som regel så blir en bare stående å se før en rekker å knipse noen bilder. For fugler i fart er vanskelig å få i fokus med en gang.

Den ene hadde liksom ikke lyst til å fly, så jeg regner med at den hadde unger like ved.

Så endelig nærmet vi oss dagens første snøflekk.

Et blikk over skuldra og vi har lagt hyttefeltet bak oss.

Overraskende rein snø på disse flekkene vi måtte sjekke ut oppover. Som regel så er de mer grå enn hvite har vært tidligere år. Men nå var de skikkelig hvite.

Stien som fører til Høgevarde

Når du leser dette her er jeg og Patran på ei ukes ferietur. Merethe er hjemme på jenterommet igjen for egenpleie, katte og hundepasser. Kan hende det er mer slitsomt enn det høres ut som. Kanskje hun trenger en ukes ferie etterpå også for å komme seg igjen.

Det startet med at jeg hadde så mange bilder og var litt på etterskudd med dem iforhold til innlegg her. Så tenkte jeg at det egentlig var ganske lurt, for da kunne jeg ta meg helt bloggfri den uka vi var på tur. Så det kommer innlegg hele uka om ting som har skjedd forrige uke blant annet.

Veldig kjekk den funksjonen som gjør at en kan bestemme når et innlegg skal publiseres ned til nøyaktig minutt. Har brukt den endel, for jeg lager gjerne noen innlegg når jeg tømmer minnekortet på kamera. Noen ganger lagrer jeg bare bildene i innlegg, så skriver jeg litt seinere. Andre ganger så lager jeg hele innlegget, som nå.

Tipper det blir nok av bilder å ta tak i etter ei uke på tur også, så da må du nok slite med ferieturen lenge etter at vi har kommet hjem.

Vi gikk så langt at vi så ned i Eggedal og Istjern området. Da fant jeg ut at jeg hadde kommet litt for langt for stien til Gråfjell. Men med så lett gått terreng har det ikke noe å si om det er sti eller ei.

Vi svingte litt og kom på riktig retning i det minste. Dumt å slippe seg litt langt ned i feil retning, for når en har bilen på andre siden av fjellet er det greit å ikke ha for mange oppoverbakker før en er dit en har tenkt seg.

Kunne hatt sekk, telt og oppholdsvær her så kunne en tatt sommerferien på fjellet.

Bratt nok til tider opp til varden på Gråfjell.

Mange små og store tjern innover

Akkurat her har jeg ikke vært tidligere, så det var bare å nyte naturen.

Tipper det ikke er direkte badevann i fiskeløysingen ennå.

Selv om jentene påsto at det absolutt var tilfredsstillende temperatur å bade i.

Varden på Gråfjell og dokumentasjonen på 1466 MOH. Da ble det drikkepause og nyte sola litt før vi krysset toppen og gikk ned igjen på andre siden for å følge rabben ned mot bilen igjen. Det er jo så kipt å bare snu rundt og ta samme stien tilbake igjen.

Knall blått vann og blå is.

Atter en gang påsto jentene at det var bra badevann.

Varden kan skimtes langt unna. Det blir fort noen meter når en går på fjellet.

Jeg bestemte meg for å følge høyre siden av vannet på vei til bilen. Satse på at jeg klarte å krysse i enden så jeg ikke måtte gå helt tilbake for å komme over til stien lengre ned i lia.

Det er nok ikke lenge siden det var bart her siden isen ligger på noen vann ennå.

Her blei det ei lengre pause med både drikke og energibar. Jentene delte en energibar, for de trengte nok litt påfyll de også.

Helt grei lunsjutsikt dette her.

Jeg har prøvd endel smaker, men faller tilbake til denne utgaven. Absolutt den beste.

Nei det er ikke jeg som har prøvd om isen holdt meg.

Spennende med slike kanter på fjellet, de kan skjule en hel reinsdyrflokk

Når jeg kom hjem så jeg at jeg hadde fått hvit stripe i nakken etter kjedet, så nå må jeg finne et annet som er tynnere å gå med i sommer.

Når vi nærmet oss vannet var det spennende å se om vi kom over da,

Ser jo litt ut som det er stup bratt i enden der.

Krystallklart vann i Jervolltjern

Langt der borte fra kom vi gående.

Forholdsvis bratt og snø, så hadde vi seilet så hadde det blitt endel meter før vi hadde klart å stoppe.

Så gjenstår det bare langsmed rabben utover til vi kommer til stien mot bilen.

Godt Gråfjell ikke er så populært som Høgevarde, det er ikke noe pent når stien synes på mange hundre meters avstand oppover i fjellsiden.

Lettere kupert terreng.

Tessy begynte å bli litt sliten på slutten. Det var forholdsvis varmt blitt utover dagen også. Innen vi kom hjem så viste gradestokken 25 varmegrader.

Da er det godt å avkjøle seg ved hver minste anledning.

Tessy samler krefter til de siste meterne før bilen.

Eneste bilen på parkeringa, det tror jeg aldri jeg har opplevd en lørdag tidligere.