søndag 30. juni 2019

Vanedyret tilbake fra ferie

Det er noen dager siden jeg og Patran kom hjem fra ferie. Det er noe med den hverdagsvanen og ha alt i sitt vante. Når jeg har vært borte i 3-4 netter da er jeg forsynt med å være borte. Så det er vel bare å innse at jeg kommer meg nok aldri til Nordkapp. Men egentlig så er det ikke så farlig. Jeg har jo tross alt vært i Longyearbyen og det er i Norge og mye lenger nord enn Nordkapp. På det østligste og vestligste punktet er jeg ikke så sikker på om det er så mye å se.

Merethe ble reint skuffet når vi kom hjem fra ferie så raskt, hun kunne tenke seg å være dyrepasser helt til søndag. Men det er vel litt sånn når man bor til som jeg gjør at en ikke trenger så lange avbrekket. Men du verden så flink hun hadde vært. Jeg kom hjem til både nybadede og nyklipte hunder.

For som hun sa, hun savnet verandaen, vedovnen og ikke minst pelsdotter der hun bor nå. Det er vel det jeg savner også etter noen døgn med hotelltilværelse og bilkjøring. Patran kjørte hele runden som totalt ble på 120 mil. Imponerende fra smale vestlandsveier til motorveien gjennom Vestfold på vei hjem.

Turen var egentlig lite planlagt, så vi bestilte overnatting stort sett på formiddagen samme dagen som vi skulle sove. Vi hadde ikke tenkt å bestille på forhånd, men det var en god del utenlandske turister. Når en googlet hoteller så kom det opp antall ledige rom via bookingapper. Så når de viste en og to ledige rom så ble det til at vi sikret oss et rom.

Litt uvisst hvor mange kroner som vi brukte på ferien, men ferie er ferie, så da skal en nyte litt. Det er ikke i overkant ofte jeg drar på ferietur heller. Så da er det helt greit å ha litt luksus de få gangene synes jeg. Fant vel ut i grove trekk at dette var min sjette ferietur på ti år. Tre til greske øyer, en togtur til Bergen med Patran, en uke på ridetur i fjellheimen ved Beitostølen med Merethe og nå denne turen vest og sørlandet rundt med Patran. Den kommer utover i uka. Siden det ble 694 bilder, så skal en ikke si at det er mangel på dokumentasjon.

Det ble mye god mat og mange timer i bil. Litt uheldige med været i starten, men det tok seg virkelig opp etterhvert.

Patran hadde med seg noen bøker, men det var jeg som begynte å lese på den ene, mens hun heller så litt på viaplay på kveldene. Det var helt greit å slappe av litt på hotellrommet når en hadde vært ute og spist middag. Kjekt med en dusj også og krype under dyna og kose seg. For nå slapp en jo ut med noen firbeinte til kvelds og en slapp å stå opp for at de skulle ut.

Men opp måtte en jo, for frokost måtte en få med seg når en skulle ligge på hotell. Mye bra utvalg så en spiser gjerne litt mer til frokost enn det en gjør til vanlig hjemme. Litt må en ha å momse på i bilen også, så jeg har følelsen av å ha med meg noen kilo mer hjem enn det jeg hadde når jeg dro. Det blir mest tusling om kveldene, ikke gå for å gå. Men ferie er jo å gjøre noe annet enn det en pleier å gjøre, så da har jeg virkelig hatt ferie denne uka.

For å gjengi en liten Facebookoppdatering: "Ferieturen nytes. Litt mange mil i bil etter min smak, men ferie er ferie. Da skal en vel gjøre ting en ikke pleier. Jeg pleier ikke kjøre bil. Men jeg er blitt en reser på både "spotyfy" og "aifone" som jeg må administrere når sjåføren er opptatt med øvelseskjøring. Jeg har ingen planer om å kjøre en eneste meter denne uka! Ps vi har til og med tatt ferge uten problemer med hverken på eller avkjøring."

Jeg har nesten ikke data i abonnementet mitt, fordi jeg ikke trenger det til vanlig. Jeg bruker bare telefon til telefon ting. Så da er det kjekt å kunne bruke telefonen til Patran for å få delt noen innlegg som er forhåndslaget før vi dro, klare til publisering. Så her kommer jeg til å leve ut 2019 med javne mellomrom om jeg skulle dø i natt.