mandag 14. november 2022

Elvelangs Hølera

elvelsngs hølera

Juuuuhuuu ut på tur igjen på lørdag. Tidligere har Åse hintet om at hun ville være med om jeg hadde tenkt meg dit igjen. Så når en på jobben hintet om at det var mange flotte fosser lenger opp også, så måtte jeg jo ta en tur tilbake. Om vi kjørte opp en annen vei så kunne vi gå ovenfra og ned langs elva. Viktig å kunne se ting fra to sider har jeg hørt... Vi fulgte med på Hr Yr, og han lovet knallfint vær denne helga.

Kjekt med kjentfolk som kan komme med tips og forklare veien, så det gikk rimelig greit å finne stien som gikk ned til elva. Vi parkerte og slapp ut hundene, la i vei nedover stien. Det er jo veldig hyggelig når mannen til Åse hadde lyst til å være med oss på tur også. Han har jo vært med på turer tidligere også.

Vi tok en annen vei tilbake til bilen isteden for den glatte bratte stien. Vi kom nemlig innpå en vei ved snuplassen, som stien tok ned fra nede i lia. En kjapp titt på norgeskart.no viste at det gikk en sti mellom veiene. Da var det bare å krysse fingrene for at stien fantes og ikke bare på kartet.

elvelsngs hølera

Litt uvant å starte turen med en nedover, nedover og nedover. Når man drar på tur så er det stort sett flatt eller oppover når man legger i vei.

Såpass vått som det var i terrenget ble jeg overrasket over at det ikke var mer vann i elva egentlig. Men det var klart mer enn sist jeg gikk her.

elvelangs hølera

Det er en vill natur langs elva som kan minne litt om Vassfaret til tider.

Mye glatt løv, glatte steiner og glatte røtter, så det ble en koselig tusletur med mye fokus på hvor en skulle tråkke.

Vi hørte elva lenge før vi kom helt ned til den. Når stien gikk langs elva ble det nesten litt vel mye dur. Som Hans Martin så kjekt sa, det høres ut som en radio som står mellom to kanaler og skurrer. Det er noe som dagens unge ikke skjønner noe av, i disse dabtider hvor du enten har signal eller ei.

elvelangs hølera

Noe annet er også litt merkelig å tenke på... Hva får folk til å kjøre en time eller to for å gå på sleipe stier, titte på vann som renner nedover noen fjellpartier, svette seg oppover de samme bakkene som du har sklidd ned tidligere... sette seg i ei solhelling for å spise nista, før en kjører hjem igjen.

Jo det er vel verdt opplevelsen, det gir energi, jeg føler meg bra når jeg kommer hjem etter en slik tur. Jeg liker godt å bruke kroppen, ta bilder og tilbringe tid med gode venner. Noen ganger blir man mer sliten enn andre, men den følelsen når en har dusja, spist middag og kan synke ned i sofaen og nyte resten av kvelden er herlig.

Hele elva er egentlig en eneste lang sammenhengende foss med enorme krefter.

elvelangs hølera

Om en skulle være uheldig å falle uti her så hadde man nok hatt store problemer med å komme seg opp igjen.

Dette hadde vært litt av en ferd om man holdt på med rafting.

Stien slynget seg oppover lia, vekk fra elva. Det er stort sett en grunn til at stier går der de går, så vi fulgte stien og ikke elva for en gangs skyld. Åse er ganske glad i tur uten sti hun også.

elvelangs hølera

Stien var grei å følge mesteparten av tiden, ikke alle steder var det like tydelig tråkk, men da måtte man se etter blå merker.

Bratte skrenter og smale kanter er ikke noe problem. Vi valgte å la hundene få løpe i ulent terreng, vi så jo ikke en kjeft hele dagen. Litt må jo de også få kose seg.

Stien kom stadig ned til elva igjen, så det var bare å nyte synet. Bråket litt i overkant mye til tider, så det var litt godt da stien svingte litt opp fra elva igjen.

elvelangs hølera

Må bli en tur til til neste sommer for å bade. Da har jeg vel fått med meg det meste på de trakter.

Vannet sprutet lange veier nedover fjellsidene.

Til tider gikk stien faretruende nære stupet.

elvelangs hølera

Det er en opplevelse å kunne gå i slik natur, det er bare å nyte så lenge en kan.

Dagens siste bad ble det ikke, men stien svingte litt opp i terrenget igjen og vi fulgte nok ei hogstgruppe. Det hadde vært mye tømmerhogst i området.

Una holdt seg i nærheten med Bella og Hailey stort sett hele turen, men Frida løp sikkert dobbelt så langt som oss andre. Hun var foran og bak og langt ut på siden på hele turen. Når Åse plystret, så plutselig dukket hun opp bak ei tur før hun forsvant igjen. Det er så godt å være på tur med hunder som går så godt sammen. Tror rett og slett jeg har veldig omgjengelige hunder å ha med på tur.

elvelangs hølera

Hans Martin har vært med oss på tur før, men jeg  tror ikke han har vært med når hundene har vært løse tidligere. Bella var veldig interessert i frokosten hans, for den hadde han ikke rekt før avreise.

Tror ikke jeg har vært på en eneste tur i år som det ikke har vært noen vindfall og forsere eller unngå. Man blir sprek av slikt.

Litt uventet sneiet brått stien ut på en vei som vi fulgte 50 meter omtrent før stien igjen forsvant inn i skauen til høyre.

elvelangs hølera

Den stien var skikkelig våt og det tok ikke lang tid før sola forsvant også.

Vi ble raskt enige om å gå ned langs elva og heller gå opp hit igjen i sola for å nyte nista vår. Vi regnet med at det kunne bli både vått og kaldt om vi skulle sette oss ned i skyggen og i vannbrusen fra elva. Turer skal nytes, og litt svett på ryggen ble jeg med enn en gang iløpet av denne turen.

Brått var vi på kjente trakter, her hadde jeg vært før. Nå var vi ved Kverrvilljuvet og kunne nyte utsikten, signere boka og ta en liten drikkepause.

elvelangs hølera

Kverrvilljuvet bruser mer denne gangen enn sist. Jeg har ikke planer om å gå her i vinter, men jeg kunne tenke meg en skikkelig badetur til sommeren.

Bilde på kanten for å legge ut på sosiale medier, så kan vi fortsette stien nedover langs elva. Vi hadde tenkt oss ned til neste parti med fossefall som stien lar oss nyte.

Trøllstugu ble valgt bort denne gangen, vannmassene var for store til å tørre våge seg i elvekanten der.

elvelangs hølera

Noen detaljer legger man jo legge merke til på tur.

Igjen ble det litt vassfarfølelse.

Det ble litt av og på med ullgenseren om dagen, varmt i sola, men jammen var det uggint nedover i skyggen.

elvelangs hølera

Åse og Hans Martin leste på infoskiltene som står nedover langs stien. Jeg og Wenche Lill leste dem når vi gikk der tidligere, så jeg tok noen bilder i hytt og pine isteden.

Vann og sleipe røtter var det liksom ingen mangel på.

Elva var et skue når vi kom ned til den igjen.

elvelangs hølera

Berget er veldig sleipt og vi holdt oss klokelig langt oppe på land.

Hundene trodde de kunne drikke fra elva, eller hva de nå trodde. Fossen bråket så veldig, så det var ikke så enkelt å få kontakt med dem. Fjellet var sleipt for hundepoter også, og på berget hjalp det dårlig med klør.

Noen ganger i livet  blir ord helt overflødige...

elvelangs hølera

Vi snudde når vi kom så langt ned at vi hadde utsikt nedover Begnadalen.

Når vi hadde fått kontakt med hundene, vendt nesa mot bilen igjen og kjenner kulda komme krypende. Man Åse er som meg, fryser du på tur så går du for seint. Tempoet økte opp bakkene for vi lengtet etter sola.

Frida og Una var fulle av energi fremdeles.

elvelangs hølera

Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen. Har du ikke vært der, så ta deg en tur langs elva.

Elva bråket endel her også, så når en har gått nære elva en stund er det helt greit at stien svinger opp i skauen igjen.

Jeg koser meg på tur dagen lang, i flott vær, i trivelig selskap og nydelig natur.

elvelangs hølera

Når sola dukket opp oppe i skråningen, da gikk vi rett av stien, klatret opp i lia og fant fram nistepakka.

Så når nista var spist og vi hadde forsert noen vannpytter til kom vi til veien vi hadde sneiet innom på veien nedover. Når vi spiste hadde vi sjekket kartet på norgeskart.no og funnet ut at om vi fulgte veien ett lite stykke til vi hadde krysset bekken, så gikk det av en sti som kom inn på den veien som vi hadde parkert ved. I og med at det ikke var veldig mange timene til det ble mørkt, så konkluderte vi med å gå for denne planen isteden for å knote oss oppover på glatte røtter, sleipe steiner og hogstgrupper. Da ble det en runde ut av dette og ikke bare opp og ned i samme fotsporene.

Vi fant bekken, så når vi hadde krysset den måtte vi se etter en sti å følge.

elvelangs hølera

Det var slett ikke noen smallaber skogs sti.

Flaks for oss så holdt stien seg tørr og bred hele veien, noen vindfall, men ingen som lå helt nede.

Siste sjanse for drikke og bading før bilen.

elvelangs hølera

Så kom vi opp på bilveien en snau kilometer fra der vi hadde parkert. Da vi ikke var sikre på hvor trafikkert denne veien er var det greit med bånd på hundene.

Det hadde tydeligvis vært så mye snø der at de hadde brøytet veien, for det lå igjen store klumper med snø noen steder.

Vi brukte dagen og sola forsvant bak åsen da vi satte oss inn i bilen.