onsdag 9. november 2022

Dyrskard til Turufjell del 2

dyrskard turufjell

Den stien vi egentlig skulle gått var lett å følge oppover i lia. Til tider ganske bratt. 

dyrskard turufjell

Denne stien hadde til og med hjelpemidler for å komme opp der det var bratt. Noen hadde satt opp en stige så en kunne klatre opp. Det hadde ikke vært noe problem å komme opp uten heller. Men er en litt gammel og stiv så er det jo kjekt å klatre i stige istedenfor krafse seg opp blant lyng og store steiner.

dyrskard turufjell

Hundene stilte i kø for å klatre opp stigen.

dyrskard turufjell

Bella syntes det hele tok litt lang tid før vi kom fram, så hun prøvde å hoppe opp isteden.

dyrskard turufjell

En liten dytt i rumpa så var de oppe, jeg lempet gutta opp på kanten så var det bare igjen meg og Inger Synøve.

dyrskard turufjell

Findus og Tassen lurer på hva som tar sånn tid før vi er i siget igjen.

dyrskard turufjell

Et blikk over skuldra og vi så tåkehavet fortsatt lå over Gulsvik og Skardsdalen. På kollen på andre siden hadde vi sittet i sola og spist for en times tid tidligere. Nå lå den i skyggen og vi skjønte hvorfor det var snø og is der og ikke her vi var nå.

dyrskard turufjell

Hvem skulle trodd at denne bursdagsgutten ble 10 år på søndag? Gratrulerer med dagen Tassen!

dyrskard turufjell

Vi gikk i retning Kristnatten for å vite hvor stien gikk hen til neste gang vi skulle opp dit. Det blir nok neppe i år, for natta etter at vi hadde vært der så hadde det kommet snø. Nå er Norefjell helt hvitt igjen også. Men for noen fjellturer jeg har hatt i år, virkelig mange opplevelser.

dyrskard turufjell

Jeg tror neppe dette blir årets siste bad heller.

dyrskard turufjell

Det tror nok ikke Hailey heller.

dyrskard turufjell

Sørbølfjellet badet i sol hele dagen og snøen smeltet litt  så det ut til. Bekken var virkelig stor etter all nedbøren i det siste.

dyrskard turufjell

Hundene var ikke særlig interessert i utsikten, de ville videre oppover fjellet. Så da var det bare å følge etter da. 

dyrskard turufjell

Det er noe eget med fjellet, nydelig i solskinn og et snev av snø på toppene.

dyrskard turufjell

Jeg kunne sikkert tatt hundrevis av bilder bare der, men det holdt med en håndfull eller to før vi gikk videre.

dyrskard turufjell

Jeg skal tilbake dit en gang neste år. Tror lista for nesteårs fjellturer er lengre enn det lista var for 2022.

dyrskard turufjell

Jeg er så glad for alle dere som følger med på turene mine. Alle dere som nyter bildene like mye som meg. Jeg er takknemlig for alle som legger igjen en kommentar og forteller hvor mye dere setter pris på jobben jeg legger ned i innleggene så dere kan nyte turen nesten like mye som jeg når jeg gikk der.

dyrskard turufjell

Når snøen legger seg i fjellet, blir det raskt mer og mer og turer på beina ikke går lenger. Etterhvert som snøen legger seg stadig lenger ned i dalsidene, må nok fantasien tas fram for å få til noen interessante turer å vise dere. Men dere får jo trøste dere med tidligere turer for å nyte dem igjen. Om du velger nettversjon på linken i bunnen av innlegget eller om du ser bloggen på pc, så har du en stikkordliste på høyre side over steder jeg har vært på tur. Der er det nok lesestoff for resten av dagen og kanskje i morgen også.

dyrskard turufjell

Det er litt gøy å se tilbake på gamle innlegg. Jeg må jo si jeg har blitt adskillig bedre til både å ta bilder og skrive innlegg enn det jeg var tidligere. Minnes gamle hunder og turer en ikke husker før en ser innlegget og minnene strømmer på. Tusen takk alle sammen.

dyrskard turufjell

Litt imponert over hva vi får til med disse firbeinte, men å få alle til å titte samme veien er ikke den enkleste oppgaven å få til.

dyrskard turufjell

Det gikk forholdsvis greit til Bella og Findus begynte med denne klininga si.

dyrskard turufjell

Vi gikk så langt at vi så tåkehavet som lå over Flå og resten av Hallingdalen. På toppen så vi noen glimt av ei jaktbikkje med dekken. Etter en stund dukket jegeren opp også. Vi svingte tilbake mot bilen og jegeren gikk nok tilbake til hyttefeltet på Flåsiden.

dyrskard turufjell

Findus var jo hakk i hæl på Bella mye av turen og når små gutter finner ut at korteste veien til Bella går gjennom sølepytt med is på... ja da blir lundehunden brått glad i vann.

dyrskard turufjell lundehund

Nåja glad var vel kanskje å ta i...

dyrskard turufjell

Men over kom han uten en lyd. Ikke den raskeste lundehunden, men definitivt den som var mest målbevisst.

dyrskard turufjell lundehund leonberger

 Ei som godt kunne tenke seg et bad så det ut til.

dyrskard turufjell

Men det ble ingen svømmetur.

dyrskard turufjell

Idyll

dyrskard turufjell

Om de nyter utsikten eller om de ser etter nye mål...

dyrskard turufjell

Eller om de faktisk ser tilbake der vi var tidligere i dag er ikke godt å si.

dyrskard turufjell leonberger golden retriever

Det er ikke bare jeg som koser meg på fjelltur.

dyrskard turufjell leonberger

Vi satte oss ned i lyngen for å nyte en kakaokopp i dagens siste solstråler. 

dyrskard turufjell

Det nærmet seg kveld igjen. Tiden går alt for raskt når man er på tur.

dyrskard turufjell

Glad jeg har hunder som benytter anledningen til å slappe av når jeg setter meg ned for en siste hvil før bilen. Denne dagen hadde vi tatt med hodelykt i sekken, men den trengte vi ikke å ta fram.

dyrskard turufjell

Sola forsvant rimelig raskt bak fjellet, vi pakket sammen og gjorde oss klar for den bratte stien ned igjen til der vi hadde parkert.

dyrskard turufjell

Tusen takk for mange flotte fjellturer i høst Inger Synøve. Det blir kanskje en tur eller to til, ellers får vi lade opp til et nytt turår om noen måneder.










7 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad for å få være med på turene dine, for ellers hadde jeg gått glipp av mye fin natur. Glemte å si at genseren din var veldig fin i ditt forrige innlegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, heldigvis en datter som liker å strikke 😊

      Slett
  2. The fog on the water is stunning and that was some splash bath Hailey!

    SvarSlett
  3. Mange flotte bilder :) Det er noe magisk med dalen dekket av tåke og dere som koser dere oppe i finværet.

    SvarSlett
  4. I'm thankful that I found you and your furbabes. I enjoy your hikes too.

    Have a fabulous Thankful Thursday, Lillian. Scritches to the furbabes. ♥

    SvarSlett
  5. Gorgeous dogs and amazing beauty in the landscape- you are so blessed to live so close! Have a great day every day!

    SvarSlett
  6. Thanks for joining our Thankful Thursday Blog Hop, we appreciate you!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...