onsdag 29. august 2018

NM patruljehund


Utrolig hva man finner av arrangementer når man snuser litt rundt på nettet. Noen ganger er det kjekt at blant annet facebook kommer med forslag etter sider man har vært inne på.


For en liten stund siden kom jeg over arrangementet Norgesmesterskap for patruljehunder.


I og med at jeg hadde fri fra jobben i dag så var det bare å fortsette mot Oslo når jeg hadde kjørt Patran på skolen. Holmenkollen er jo bare et steinkast unna, ikke medfører det lange veien med kø heller. Jeg vet ikke om de hadde hatt en ekvipasje allerede når jeg kom, men her er i alle fall første mann ut.


Det ble snøtt 400 bilder i dag, så det er bare et lite utvalg som kommer her. Et par videosnutter ble det også, så det er bare å nyte.


Flott steg på denne hunden


Siste fokus før kjeltringen skal anholdes.


Der var han tatt


Figuranten måtte være rimelig sprek for alle hundene hang i armen hans i løse lufta. Litt småmør dagen etter tenker jeg, for det er ikke helt silkehansker fordi om en har beskyttelsesdrakt på seg.


Holder fast til politimannen kommer.


Det er gøy å se på hunder jobber. Jobber skikkelig og ikke bare etter småpirkete regler som egentlig er helt uvesentlige. Politimannens liv er avhengig av at hunden fungerer optimalt på jobb.


To dommere vurderer innsatsen til hund og politimann.


Politibil med blålys ankommer standplass, politimann hopper ut og sjåføren løper bak og åpner for hunden.


synd jeg ikke fikk stått nærmere, det optimale ville vært å stå ved dommerne.


Her virket det nesten som hunden gikk etter ryggen på figuranten isteden for armen.


Ransaking etter våpen


Søk øvelsen ble forklart



Markering av gjenstand


5 minutter dekk med skjult fører


10 sekunder bjeffing på kommando


Hoppe over hinder, uten å være nær kanten av hinderet


Kjent TV-profil var også en snartur innom i forkant av konkurransen. Han var nok i ilden etter at jeg hadde dratt for dagen.


Jeg ble stående på broa det meste av tiden, for der hadde jeg oversikt over flere av øvelsene. Men før jeg dro var jeg innom øvelsen i bunnen av unnarennet på hoppbakken og en liten kikk på feltsøket.


Fult fokus


Flott fart på denne


Fin flyt


Jeg angret meg for at jeg ikke hadde filmet denne hunden, den løp helt nydelig


Bra tempo holdt den også.


Konsentrert om oppgaven


Angrip


Jeg kom i snakk med mange hyggelige politifolk og en student iløpet av dagen.


Under kontroll


Nå er du skikkelig treg altså! Jeg har jo gjort hele jobben allerede...


Tror nok hunden skulle holdt litt mer avstand enn her...


Men føreren korrigerer ikke.


Tre minutter på å finne gjenstanden som ligger ute.


Det var ikke noe problem


Markering av funn


Mye tomprat når en skal bare stå der i fem minutter.


Ta sats og over


En av de få hundene som hoppet hinderet begge veier og ikke gikk rundt på vei tilbake.


Nestemann ut var ikke fult så rask av seg.


Eh kan ikke du bare løpe først'a far? Jeg passer på at det ikke kommer noen bak oss jeg...


Nei det kom ingen flere, bare fortsett å løp du...


Ja ja jeg kan jo holde han litt da


Men om hunden skal sikre fører, så har vel denne hunden fokuset litt feil sted?


Søket over


Skal det være så mye styr for å få tatt noen bilder så tror jeg at jeg hadde hatt en annen hobby. Dama sto ved siden av meg en stund, men sa ikke hei engang. Nei jeg hadde jo ikke stativ og sekk og en meter lang linse...


Mens jeg sto der og blomstret så kom det et helikopter forbi tårnet på hoppbakken. Ble litt stilig bilde synes jeg da.

* *

På videoen kan du se gjennomføringen av en øvelse.


Så da ble det ingen bilder av henne før hun kom til bjeffeøvelsen.


Denne hoppet begge veier, det var overraskende mange som bare hoppet en vei.


Til og med avstand til toppen av hindret


Godt jobba


Miljøtest

* *

En liten titt på feltsøket før jeg dro hjem for å plukke opp Patran på skolen når hun var ferdig.


Men det ble bare med en liten titt, for det var ikke tilrettelagt for publikum slik som de andre øvelsene.


Jeg så hun markerte to ganger, men gikk før hun var ferdig med sine 10 minutter som hun hadde til rådighet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...