onsdag 23. desember 2015

Jul eller ei, tur må man ha


Fredelig jul her, jeg er ferdig med alt jeg skal og har ingen planer om å stresse med noen verdens ting. Litt planlegging og ikke for mange personer involvert, så er alt helt greit. Jeg har ikke nyvasket hus og har ikke bakt sju slag. Men ribbe i kjøleskapet og godter i skapet. Juletre er pyntet for noen dager siden. Vi skal spise og pakke gaver hos mamma og pappa i morgen, store bein er kjøpt inn til hundene, så de har noe å gjøre når de er alene noen timer. På P4 i ettermiddag hadde de en undersøkelse om hvor ferdig folk var til jul. Gjennomsnittet var 86%, hele 28% var helt ferdige. 


Ny broddetur i dag, det virker ikke som de gidder strø med verken det ene eller det andre. Så da er det bare å spenne på seg brodder og håpe på det beste. Det er godt å kunne ut å gå tur uten å ha med refleks og hodelykt. Det er så overskyet så det er rimelig mørkt i skauen om kvelden. Men nå har sola snudd, så nå går det mot lysere tider!


Et hus som står ubebodd sneik vi oss opp på gårdsplassen på i dag. Jeg har hatt misstanke om at det har vært en fin tømmervegg til bakgrunn, men man går jo liksom ikke bare inn på gårdsplassen til noen, selv om det ikke bor noen der fast. Dermed ble det noen prøvebilder på veien hjem igjen. Hysj ikke si det til noen...


En liten titt hjem. Den haugen bak huset er Holleia som jeg har klatret opp og ned på noen hundre ganger i årenes løp. Huset til høyre bor mamma og pappa i, det til venstre holder vi hus.


Når Ronja var vel parkert hjemme igjen ble de to siste med på en runde oppe i skauen med de andre. Litt snø og is igjen, men nå begynner det å bli ganske bart her også.


Litt småtåke var det, men håper på blåhimmel til neste år. 


Siden det småregnet litt så hadde jeg ikke med meg noe fotoapparat, men til en forandring så hadde jeg telefonen i lomma. Hundene er litt oppgitt når de må sitte rolige, uten at det er fotoapparat involvert.


Full fart er mye mer gøy for firbeinte. Nå er det snart slutt på broddeføre i skauen i det minste.


Bekken er litt enklere å forsere nå som det er rimelig tett, men det knaker litt faretruende i isen til tider.



8 kommentarer:

  1. God jul til dere!
    Ps. Artig å se hvor dere bor!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Veldig glad for å bo litt landig ;)

      Slett
  2. God Jul! Underbara bilder på tomtehundarna och vilken kul idé med tomteluvorna på stubbarna!

    SvarSlett
  3. Vilka underbara foton! Så fina tomtehundar!
    Vi önskar dig och hela flocken en riktigt God Jul!
    Julkramar och nospussar till Er Alla från
    Melody med matte!

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...