lørdag 7. juli 2018

Snappe dag


Lørdag og ikke fult så varmt, litt vind i lufta så det skal bli den beste dagen på lenge har jeg en følelse av. Patran kommer hjem fra hyttetur og det er helg!


Nå har det kommet opp nytt skilt nede ved veien, så da må en passe på å gå denne runden noen ganger til før de stenger. Ikke godt å vite hvor lang tid dette vil ta. I dag sto det en mann nede i skråningen mot jernbanen og hogg ned de buskene som var der.


Nå som det er så tørt så er det sikkert stein hardt i veikanten, så jeg får vente på en skikkelig jordbløyting som kommer.


«Lykkedyra» er også svært nyttige hjelpere i kampen mot bladlusa i hagen. Marihøna, også kjent som «gullhøne», «gullsmed» og «Maria fly-fly», er et sagnomsust insekt. Mange myter er blant annet knyttet til hvordan den fikk navnet marihøne. Flere historier sier at marihøna er oppkalt etter Jomfru Maria, og vi antar at det er den syvprikkede røde marihøna som er opphavet til navnet. De røde dekkvingene skulle være symbol på Marias røde kappe, og de syv prikkene skulle representere Marias syv sorger.Dette viser at det antageligvis har vært kunnskap om at marihøna er et nyttedyr i mange generasjoner. For marihøna er nemlig en svært nyttig hjelper i kampen mot bladlus. Hos disse artene er både de voksne billene og larvene grådige bladlusspisere.


Det er kjekt når en kan legge opp turen så hundene kan få bløytet seg når sola skinner. 


 Jeg valgte den korte varianten av runden i dag, da må vi gå over jernbanen og ikke under som vi gjør om vi går helt om gården.


Man ser ikke så langt der, men når toget kommer så suser det i skinnene. Som regel så tuter det flere ganger også.


De kunne absolutt byttet dekke på den når de holdt på med restaureringen av begge tårnene. 


Langs veikanten vokser det masse kløver. Så jeg pleier å plukke med meg en god haug.


Da kommer han løpende, for han veit at den haugen er til seg.


Han står og småhmrer og venter på at jeg skal kaste det over gjerdet til han.


Jeg står å småprater litt med han før jeg og hundene legger ivei hjemmeover.


Ronja, Hailey og Mounty



2 kommentarer:

  1. Härlig runda som jag fick följa med på :D Snällt av dig att plocka lite godis till den fina hästen. Du vet säkert redan att Marihöna heter Nyckelpiga här, men jag fick lära mig ännu ett norskt ord :) Jag kan inte memorera alla ord men några fastnar :) Jag har även hört den kallas Jungfru Maria nyckelpiga eller bara Maria nyckelpiga och berättelsen bakom namnet är liknande den du berättar. Men här sägs det att nyckelpigan var Jungfru Marias medhjälpare. Maria hade nycklarna till himmelriket och nyckelpigan tog med sig de nycklarna till himmelriket.
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det visste jeg ikke, kan ikke så mange svenske ord egentlig, men skjønner godt når jeg snakker med svensker. Nøkkelpike var et veldig koselig navn da.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...