torsdag 12. juli 2018

Tørke i Sogna


Hvem skulle tro dette var samme fossen?


Det er ikke mye igjen av den flomstore elva nå om dagen. Det er ikke spådd vesentlige mengder med nedbør i all overskuelig framtid, så det er ikke store forutsetninger på at den skal vokse noe vesentlig på en stund.


Elva er aldri stor om sommeren, men så ekstremt lita som den er i sommer har den ikke vært på veldig mange år.


Kan være greit en ikke har kraftverk her nå, da kunne det blitt veldig lite strøm i ledningene mine.


Det eneste som er fint med så lite vann i elva er at det er fint å gå nedover på steinene, nå er det så lite vann at en kan nesten gå tørrskodd over til den ene øya litt lenger ned. Ulempen er at hundene stort sett har fått på seg en flott eller to etter slike utflukter. De liker seg i den fuktige elvekanten med noe gras og trøss.


Jeg hadde med meg kamera på jobb en dag og stoppet på Veme for å ta bilde av fossen der også. Nå ser hele elva mer ut som en bekk eller en elv.


Dette var i slutten av april, og etter det har det knapt kommet en regnskur.


Mente jeg hadde tatt et lignende bilde i vår da det var forholdsvis mye vann, så jeg stupte ned i arkivet for å se om jeg kunne finne igjen det bildet. Ble litt å leite i, for en husker jo ikke akkurat når det var så mye vann.


Noen liter forskjell på de der. Litt annen vinkel, men samme fossen.


Tipper dette er Sognas smaleste punkt for øyeblikket. En god halvmeter.


4 kommentarer:

  1. Det begynner å bli skremmende lite vann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er rett og slett tragisk. Kommer bare noen drøpp om det regner, blir liksom ikke noe utav.

      Slett
  2. Ja, det syns på många platser hur torkan påverkar naturen. Det är sorgligt och kanske är det något vi får vänja oss vid. Eller så blir det mer regn i framtiden. Jag tror att det är det som är en risk med klimatförändringen. Kanske finns det olika teorier om vad som väntar.
    Även om det är sorgligt så bjuder du på väldigt vackra bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jorda har alltid hatt klimaendringer som tørke og istid. Men vi vil nok få mye vær framover.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...