mandag 22. april 2019

Lambifabrikken


Jeg nevnte forleden at jeg hadde vært en liten tur på besøk hos Lambifabrikken på Veme. Der har produksjonen av neste genrasjon Lambi startet. Jeg skulle bare titte litt hadde jeg tenkt, men så ble jeg fersket av bonden og jammen fikk jeg lov til å snike inne i fjøset også. Det var der lammene hadde tilhold sammen med mamma'ne sine.


De som fortsatt var ventende lå bedagelig og koset seg med høy.


Ingen fare med at disse skal bli sultne innen kvelden.


Colgatesmilet er på plass.


Man kan også klatre opp for å få fult overblikk over menyen.


De lot seg ikke affisere at jeg var der med kamera. Noen stakk til og med snuta fram for å bli koset før de tok en jafs til.


Tørr vel vedde ganske mye på at det ikke er bare ett lam her inne. Det var mange som var både store og tunge og ikke hadde særlige planer om å flytte på seg den nærmeste timen.


Gutta i nabobingen fulgte ivrig med på hva som skjedde hos jentene. De var tydeligvis veldig selskapssjuke.


Trygt inne hos mamma


Her ligger både lammet og søya like rolig om jeg kom inn i fjøset. De har jo ikke akkurat sett meg veldig ofte for å si det sånn. 


Jeg følger med Anne på Snapchat, da kan en følge med på lammingen. Både fødsel og stell etterpå er nøye dokumentert. 


Her kan du legge til for oppdatering av lammingen.


Jeg kom et par timer for seint for å få med meg trillingfødsel, men lammingen er ikke over ennå så kanskje jeg rekker det før det er over. 


Bare et par timer gammel


Søya vasker lammene reine, så det tar ikke så veldig lang tid før de er hvite og fine for en stund i alle fall.


Det trengs en vask når en har vært gjennom så mye gørr.


Næringsvettet hadde den i alle fall, ikke noe å si på innsatsen for litt melk.


Kan vel ikke si annet enn at jeg er glad for at jeg ikke skal ha flere unger, husker hvor tungt det var på slutten.


Et lite nøste


Jeg forstyrret ikke så lenge, det er viktig med ro for sånne små og mamma'ne


Tunge ørelapper i begge ørene


Spise mat for å bli stor og sterk


Hvile ut etter en tøff kamp ut i vårsola


Så var det gutta som fikk både kos og klapp. De var slett ikke fornøyd når jeg gikk. De ville ha mer!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...