fredag 12. april 2019

Påskeferie


Tror vel kanskje jeg sier det hver gang jeg får en ferie, at jeg aldri har satt sånn pris på å få litt fri. Sier vel akkurat det samme hver ferie at det skal bli skikkelig godt å ikke ha vekkeklokke på morgenen, ha dagen fri til å kunne finne på noe. Store planer om å være aktiv i påsken har jeg også. Hittil i april ligger jeg veldig godt ann, så kanskje jeg kan ta en liten ferie i sommer for bare å sitte på rumpa? 


Turen gikk oppover Holleia, jeg hadde bare tenkt å ta en bitte liten tur egentlig. Middagen var ikke spist, jeg hadde ikke spist noen ting siden lunsj egentlig. Med hunder som er luftet så kan jeg ha ettermiddagen fri til å egentlig ikke gjøre noen verdens ting egentlig. 

Nå var veien blitt helt bar helt opp til toppen, så jeg valgte å prøve meg på traktorveien som fortsetter innover mot Tolvputt. Det var litt fristende å se om skaren bar meg og det jorde den jammen, så da var det bare å legge ivei innover i skauen.


På toppen var det nesten ikke et snøfnugg, der det var hogget hadde sola fått skikkelig tak og smeltet det meste.


Det var overraskende lite spor etter storfugl der. Siden jeg kunne gå som jeg ville, så fant jeg ut at jeg skulle gå til Skurvemyr for å sjekke om det var orrhane leik der som det var når jeg var liten. 


Sleit litt med å finne myra med en gang, for når alle stier er borte under snøen så må en gå litt etter husken. Retningssansen er temmelig bra på Holleia for der har jeg vært så mye. 


Svingte innom Tolvputt på veien bort, slik at det ble en liten runde ut av det. 


Sola steika skikkelig selv om det var godt ut på ettermiddagen, jeg gikk i bare ullgenseren.


Isen på vanna er ikke trygg lenger, så jeg holdt meg godt inntil kanten hele veien bort til myra.


Holleia har mange skjulte små koier rundt om kring.


Etter en ti minutters tid var vi på Skurvemyr og kunne se om det var antydning til litt orrhaneleik som i gamledager, men den gang ei.


Jeg gikk ikke over hele myra, men gjorde en god runde for å se etter litt fuglemøkk i det minste. Men det eneste møkka vi fant var etter elg. Så den hadde vært der lenge, eller så er det flere av dem.


Den gamle barhytta var det lite skjul igjen av, men når det ikke er leik så er det ikke noen vits i å sette opp noen ny heller.


Litt usikker på når sola gikk ned, så det var best å sette nesa i retning hjemover i det minste. Det er ikke midt i skauen en vil være når det blir mørkt, er så vanskelig å orientere seg da. Og det er nok av juv en ikke vil gå seg fast i heller.


God utsikt til sommerens tur eldorado.


Da er det bare å ønske god tur, god påske, jod jobbeuke eller hva du nå skal gjøre de kommende dagene. Jeg har fri og det er ikke sikkert jeg gidder å gjøre en eneste må ting disse dagene! Kanskje koste litt på golvet når det begynner å bli lavt under taket.


Når vi kom inn på veien igjen gikk det radig hjem.



2 kommentarer:

  1. Så ut som en koselig tur, flott sted. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Härlig tur och Glad Påsk till dig!
    Helena.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...