søndag 10. april 2022

Livet på landet

rådyrbukk

Om jeg ser rådyr, elg, rev eller andre ville dyr når jeg kikker ut av vinduet, blir jeg ikke overrasket. Det er så si daglig gjennom året. Det er det som gjør det trivelig å ikke bo i byen. Akkurat rådyr ser de i hagene rundt om kring i byen også. Men ikke alle de andre dyrene.

 rådyrbukk

Det har pleid å være tre stykker i følge, men her en ettermiddag så jeg bare denne bukken. Han hadde god tid og brydde seg ikke om jeg gikk ut og inn på verandaen og ristet tepper over rekkverket. Tittet bare litt på meg og fortsatte tusleturen sin nedover jordet.

rådyrbukk

Den stakk ikke før isbilen kom spillende nede i bakken. Men rådyr spiser ikke veldig mye is, så da var det like greit å fordufte ned elvebakken. 

rådyrbukk

Holder nok på å skifte fra vinterpels til sommerpels så det ut til, grå foran og brun bak.

rådyrbukk

Her var det skikkelig klinete så han sklei i søla. Går nok noen uker før pappa kan starte med våronna.

rådyrbukk

Skiføre er det dårlig med, men det ligger ennå snøflekker rundt på jordet.

rådyrbukk

Påsken går sin gang og nummerlappene til neste helgs utstilling har kommet. Jeg og Bella har oppmøte klokka 9 begge dagene, så da blir et vel en tur i Vikersundtraktene etter utstillingene, for å få litt forandring. Tror ikke stolpejakten har dratt igang der ennå.

rådyrbukk

De pleier å og fortsette ferden over til det andre jordet og forsvinne ned i skauen mot elva, er et ikke er så bratt.

rådyrbukk

Jeg har ikke sett noen avdem etterpå, Så kanskje de leiter etter en fredelig plass for kalvingen. Det er ikke så lenge til de små må vente i jordekanten mens foreldrene våger seg ut på jordet for å spise. Etter hvert som kalvene blir eldre løper de rundt og leiker mens foreldrene inntar kveldsmaten.

rådyrbukk

Flink til å følge trafikkreglene med å holde siden av veien, han anser seg nok som kjørende.

rådyrbukk

Lite spiselig i veikanten ennå, men snart er det grønne spirer der også.

rådyrbukk

Ørene går, for her kan han høre isbilen dra i gang melodien sin. Han har ikke hastverk ennå, for han håper vel at den ikke skal komme oppover veien her.

rådyrbukk

Neste års vinterved ligger klar i jordekanten.


3 kommentarer:

  1. Jättefina bilder och vad kul att få följa honom så länge :D

    SvarSlett
  2. Great photo! My sister lives in a more arid climate and it gets very hot in the warm months. They see so many deer. Have a wonderful new week.

    SvarSlett
  3. I love wildlife. So beautiful and great shots.

    Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week, Lillian. Scritches to all the furbabes. ♥

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...