mandag 10. juni 2024

Første feriedag

 blåmeis

Jeg hadde jo fri i helga også, men noen værvinner kan man vel ikke kalle helga. Ikke med tanke på feriering i alle fall. Men i dag skinner forhåpentligvis sola. For jeg vil ha sol i ferien min. Patran er hjemme denne uka og i helga var jeg barnepike for Sofie.

måke

Når jeg plukket opp Sofie i barnehagen på fredag så tok vi en kjapp stopp i Hønefoss for å kikke på fuglene. Jeg så det vrimlet av både gjess og måker når jeg kjørte forbi, så da ble det stopp ved blokkene ved gamle meieriet.

måker

Gjessene holdt seg langt ut i elva, så det var ikke enkelt å se på gåsungene. Men Sofie storkoste seg med måkene som svirret over hodene våre og ute i elva. Spørs om det blir flere stopp for å se på fuglene når jeg plukker henne opp. Kuene og sauene slippes snart på utmark.

måker

Det var mye blasking og bading på disse måkene.

stokkand

Stokkender er noen nysgjerrige fugler, så når de hørte stemmen vår så kom de flaksende og sklei rett inn til bredden der vi sto

stokkand

Sofie vinte av fryd når de kom i full fart.


Spørs om jeg må ta henne med til brygga på Vik, så vi kanskje ser noen svaner med unger.

stokkand

Hun fulgte dem med øyene når de svømte fram og tilbake. De trodde nok vi hadde meg litt brød til dem. Men det hadde vi ikke, vi hadde jo ikke planer om å stoppe for å se på dem.

stokkand

Noen fugler er enklere å ta bilde av enn andre. Ender er enkle sånn, de er ikke akkurat redde for folk

stokkand

Jeg synes det er veldig trivelig at hun er like begeistret for dyreliv som meg, så vi skal nok på både det ene og det andre når hun blir større.

grågås

Grågåsungene er blitt riktig så store allerede. Foreldrene fulgte nøye med hakk i hæl

lupiner

Grågåsa er mer beskyttende enn ender, så de svømte rimelig raskt oppover elva når jeg prøvde å ta bilde av dem.

stokkand

Krysser fingrene for bedre ferievær utover i uka...


13 kommentarer:

  1. Sommaren kom i maj men nu verkar den ha tagit några steg tillbaka. Men den kommer förhoppningsvis tillbaka snart. Sofie verkar vara en riktig djurvän och lika glad för att få se på fåglar som på kor och får. Ni kommer att få många trevliga stunder tillsammans när hon blir större. Det har ni ju redan nu också :D

    SvarSlett
  2. Stokkender er så vakre. Jeg håper du får fint vær i ferien din. Dette været er temmelig ustabilt for tiden.

    SvarSlett
  3. I hope your vacation is the best ever. Having Sofie will help.

    Have a fabulous day and week. Scritches to all the furbabes. ♥

    SvarSlett
  4. Hello from Canada. I have discovered your photo blog, enjoy it, and am following you. I noticed that you mentioned you live in Buskerud county. My grandfather grew up in that county too, at Mjondalen. I am wondering if you have been there, and if you know any people who live there?

    My blog address is: https://eclecticitynew.blogspot.com in case you are interested in visiting it and perhaps even following.

    SvarSlett
  5. Thank you for joining the Awww Mondays Blog Hop.

    Have a fabulous Awww Monday and week. ♥

    SvarSlett
  6. What nice photos love the Mallards a cute pic with Sofie too heheh! :-)

    Have a mallardtastic week 👍

    SvarSlett
  7. Are you in Iceland? None of this is what I imagined...or is there a Vik in Norway. Off to google! #AwwMondays

    SvarSlett
  8. I'm so dumb. Of course, the Stave church! Yes, I'm precoffee here....

    SvarSlett
  9. That is such a beautiful place and the birds are amazing and Sofie looks entranced!

    SvarSlett
  10. Beautiful photos!
    Thank you so much for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2024/06/play-ball.html

    SvarSlett
  11. We love the ducks, yes, they are pretty easy to photograph much of the time. We have mallards and Muskogee ducks, mostly, and the Canadian geese.

    You and her parents have raised Sophie to love wildlife, she will always enjoy the animals and care for them.

    I also love the flowers in the last photo.

    SvarSlett
    Svar
    1. And I am sorry, I think I spelled her name wrong, Sofie. Some people spell it one way, and some another, and I get confused.

      Slett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...