lørdag 8. juni 2024

Varga på bytur

 hvit gjeterhund

Etter en dag på jobb, fikk jeg jammen lovtil å svinse rundt på bytur også. Vi skulle nemlig lage ferdig innlegget om skulpturer i Hønefoss. Da var det noen bilder som manglet av noen av skulpturene, måtte vi ta en runde i byen for å ta siste rest også.

sosialisering hønefoss

Siden to av skulpturene befant seg ved rådhuset, så parkerte vi ved brakkene på andre siden av veien. På den kanten av byen har jeg aldri gått tidligere, så det var sosialisering. Mye trafikk og mange folk. Alle skulle hjem fra jobb eller skole.

sosialisering hønefoss

Det var så mange spennende lukter som jeg måtte sjekke grundig.

sosialisering hønefoss

Det var ikke bare blomsterlukter for å si det sånn.

sosialisering hønefoss

Etterhvert kom vi oss opp til torget og der var jeg kjent. Der har jeg jo vært flere ganger.

sosialisering hønefoss

Det blås så vannet sprutet langt utenfor der det skulle av fontena.

sosialisering hønefoss

Ikke alle bilister skjønte at de skulle stoppe slik at fotgjengerene hadde fri passasje over gangfeltet. Men vi fikk sneket oss over veien uten å bli overkjørt.

sosialisering hønefoss

Vi gikk gjennom et byggefelt før vi kom inn til Søndre park der det står noen minnesmerker.

sosialisering hønefoss

Vi møtte ingen i parken.

sosialisering hønefoss

Dette var et minnesmerke over internasjonale operasjoner.

sosialisering hønefoss

Reist til minne om Fortjente sangere og musikere på Ringerike.
 
sosialisering hønefoss

I søndre park er det en forholdsvis stor dam. Om det er salamandere der ennå er jeg ikke sikker på, men det var visst det tidligere. Jeg fant ingen da jeg snuset rundt der.

sosialisering hønefoss

Det ble til at vi tok stien ned til elva for å gå elvelangs et lite stykke.

sosialisering hønefoss

I elvekanten plasket det noen fugler, de var veldig spennende.

sosialisering hønefoss

Jeg hadde trodd vi kunne gått nærmere, men nei da. Vi måtte holde avstand.

sosialisering hønefoss

Så klatret vi oss oppover samme trappa som jeg har gått oppover tidligere, men denne gangen var det mye mer vann i elva enn det var da.

sosialisering hønefoss

Jeg er kjempeflink til å gå åpne trapper som jeg kan se mange meter ned. Fossen bråket, men jeg nølte ikke.

sosialisering hønefoss

Fra toppen av trappa hadde vi flott utsikt til Oppgangsaga.

sosialisering hønefoss

Vi gikk gjennom kulverten for å slippe å gå fram og tilbake samme veien som vi kom.

sosialisering hønefoss

Så gikk vi tilbake til bilen igjen. Vi måtte hjem til middag,

sosialisering hønefoss

Fengselshagen med minneplatene over Hønefoss i gamle dager.

sosialisering hønefoss

Jeg gleder meg allerede til neste bytur.



6 kommentarer:

  1. Varga er veldig flink til å gå i åpne trapper!

    SvarSlett
  2. Jag förstår att du gillade den turen genom stan. Alla nya dofter, både behagliga och mindre trevliga dofter, måste ha varit spännande att utforska. Jag är imponerad över hur duktigt du hanterar öppna trappor med galler som fotsteg. Inga problem med några miljöer :D

    SvarSlett
  3. Varga, you did a good job helping with the memorial post. You're very brave to climb those open stairs so well and to guard your human when you walk through a culvert! The scenery (especially the river) is just lovely there, especially for a city.

    SvarSlett
  4. That was a very nice post and I enjoyed the tour. I can tell that Varga enjoyed it too!

    SvarSlett
  5. Loved this post, Lillian!
    Varga, you're such a brave explorer.
    Your adventure sounds amazing, and I'm impressed with how well you handle new environments.

    SvarSlett
  6. What a beautiful, fun walking day! I'm glad you get out so much.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...