søndag 30. juni 2024

Lego kunstutstilling

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Sankthansaften startet på Hadeland Glassverk med et besøk i bakeriet der. 

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Der solgte de nemlig softice. Jeg, Kenneth og Sofie spiste hver vår, mens Ingrid gikk for saftis.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Sofie er like glad i is som meg og Kenneth, så hun hadde ingen problemer med å få i seg en stor softice på egenhånd.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

På Hadeland glassverk er det mange gamle hus, da dette er en eldgammel bedrift, som atter en gang skal nedbemanne,

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Når vi var ferdig med isen begynte vi å se oss om etter inngangen til utstillingen. Jeg tror jeg knapt har vært inne i noen av butikkene der tidligere. De gangene jeg har vært der har jeg hatt med hund for sosialiseringen sin skyld. Så denne gangen passet jeg på å titte litt rundt.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Om utstillingen var verdt sine 245 kroner vet jeg ikke, men det var fasinerende byggverk av legoklosser som ble vist fram. Det var mange og de var samlet i temaer.

en engel på jorden

Etter å ha turnert over 100 byer i 24 land og kommet inn på CNNs liste over "Må-se"-utstillinger, kommer Art of the Brick til Hadeland Glassverk. Utstillingen tar deg med inn i en livlig og fargerik verden. Kunstneren har brukt mer enn en million Legoklosser og har skapt over 100 verk som begeistrer både voksne og barn. Samlingen inkluderer mange skulpturer i tillegg til nyfortolkede versjoner av noen av verdens mest berømte kunstverk, som Michelangelos David, Van Goghs Starry Night og Da Vincis Mona Lisa. Ikke gå glipp av denne spennende utstillingen sett av over 10 millioner mennesker over hele verden!

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Den dagen jeg blir rik skal jeg ha slike lamper i alle vinduene mine.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Det er jo ikke til å komme fra at man blir litt imponert av slike byggverk

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Det var mange figurer, noen litt større enn andre. Ved hver figur sto det hvor mange klosser som hadde blitt brukt for akkurat den figuren der.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Til og med Sofie ble begeistret over det vi fikk se.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Jeg gir deg bare et lite utvalg av det vi fikk se.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

De største satt fast i taket med vaiere.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Til og med Varga hadde han laget en skulptur av

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Jeg må si jeg ble ganske imponert over mange av figurene han hadde laget.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Sofie var veldig flink til bare se og ikke røre. Alle figurene sto jo uten sikring, så hun kunne både plukket på og klatret på endel av det som var utstilt.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Det var ikke bare skulpturer, noen var laget som bilder. De var finest på litt avstand.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Ikke nok med imponerende bilder, han må jo ha hatt en imponerende tålmodighet også.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Det er ved slike anledninger du skjønner at det du var imponert over at du klarte å bygge med lego tidligere, det er jo ikke særlig imponerende etter å ha sett slike byggverk.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Han hadde til og med laget bruksanvisningen på et nesehorn, så det var bare å ta bilder steg for steg og prøve seg når man kom hjem.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

 Som du ser så er det ikke akkurat miniatyr skulpturer.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Mens Ingrid og Sofie satt å bygde lego, tok jeg og Kenneth en runde for å se på litt glassblåsing og utstillingen av hjelpemidlene som blir brukt for å få glasset som de vil.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Man kjente varmen når man nærmet seg ovnen.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Tenk å ha noen som kontinuerlig står og ser på at du gjør jobben din.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Det er helt greit å ha gjort unna slike besøk før fellesferien og de store turisthordene gjør sin entre.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Det som ikke blir bra nok blir samlet i ei kasse og smeltet opp ved neste anledning,

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Når jeg blir rik skal jeg ha slike lamper i taket.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Sofie kunne nok sittet der ennå om det hadde vært opp til henne.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Alt som var fint var svindyrt.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Kanskje man får noe brukt utstyr på Finn.no eller Wish... på nettet?

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Jeg er vel kanskje ikke så godt forbilde for unger, for der det står ikke rør, ikke gjør eller noe annet man ikke skal... ja da klør jeg litt i fingrene til å gjøre akkurat det. Det var ikke lov å klatre på toget, men hun gjorde ikke det. Hun ble løftet opp...

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Vi var der når det åpnet, så det var forholdsvis folketomt

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Om det er kuer eller humler så er alle dyr like interessante for henne.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Spennende å se at de flyr fra blomst til blomst.

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Gamle traktorer sto det flere steder, så foreldrene kunne få handle i fred

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Alle dørene sto åpne, så når Sofie valser inn i en slik butikk så er det bare å følge etter

hadeland glassverk lego kunstutstilling

Hun tok en runde rund og kikket før hun gikk ut igjen. Skulle tydeligvis ikke handle der,

hadeland glassverk lego kunstutstilling

En snartur innom leikeplassen før vi satte kursen hjemover igjen.

hadeland glassverk lego kunstutstilling




7 kommentarer:

  1. Jeg visste ikke at det var Legoutstilling der. Jeg har vært der en gang for lenge siden, men de hadde ikke den da. Flott utstilling, og Sofie likte seg godt der ja. Det kan jeg forstå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ny utstilling hvert år. I fjor var det VanGogh

      Slett
  2. Det är väldigt imponerande de där legobyggena. Roligast var den gula gubben på bänken som ser ut att ha ett intressant samtal med Sofie :D Lika imponerad blir jag av glasblåsare och allt fint de tillverkar. Sofie är en klok tjej som förstår att det finns regler för vad man får och inte får. Men det kan inte vara lätt när farmor gör tvärtemot :D Nåja, det var nog inte så farligt och kul verkar hon tycka att det var :D En härlig dag verkar det som med både mycket att se och god glass.

    SvarSlett
  3. The Lego art is amazing and I like the flamingos! I think the bakery looks wonderful, yummy treats there!

    SvarSlett
  4. I'm impressed by all the fascinating things you saw, but I'm probably most impressed by tiny Sofie eating the huge ice cream all by herself!

    SvarSlett
  5. People are so creative with their lego building. We have exhibitions over here too. We went to a couple of glass blowing demonstrations in Italy a couple of years ago. It really is an amazing art form. The icecream looks delicious! Have a fabulous week and thankyou for visiting my blog today.

    SvarSlett
  6. Sophie is a definite art work herself ~ she is adorable and looks so perceptive ~ amazing lego creations ~ and glassworks ~ Wow! ~ What a fun time for you all ~ hugs,

    Wishing you good health, laughter and love in your days,
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...