torsdag 13. juni 2024

Geitekleiva i Ådal

Geitekleiva Grøterudberget Ådal

I ei gruppe på Facebook kom jeg over en tur i Ådalen som jeg ikke hadde hørt om. Jeg sendte melding til Åse og brått hadde vi avtalt tur. Hr Yr er ikke til å stole på, så fra kvelden til dagen etter hadde han ombestemt seg tre ganger. Siden det ikke var så lange biten å gå, ble vi enige om tur, uansett hva Hr Yr sa.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Det sitter like langt inne for både meg og Åse å gå på tur i regnjakke og gummistøvler, så det sto pent igjen hjemme. Jeg plukket opp Åse i to tiden på ettermiddagen så kjørte vi opp til Buttingsrud Camping. Der går det en grusvei rett oppover i lia. Hadde været vært mer stabilt så hadde vi parkert der. Men i og med at det skulle være tett mellom de utrygge regnbygene, så kjørte vi opp til snuplassen.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Fra snuplassen gikk det brei fin vei videre oppover mot toppen. Godt merket med både gul og rød strek på buskene. Jeg hadde bare sett noen bilder med utsikt og fått med meg turstarten, så var jeg egentlig godt fornøyd for tur. Åse hadde gjort hjemmeleksa si litt bedre enn meg. Hun hadde til og med sjekket ut Norgeskart.no for merkede stier.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Etterhvert ble det litt mer sti isteden dor vei. 

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Det er brattere enn det ser ut som på bildene.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Det hadde vært opphold fra vi parkerte, men brått bøttet det ned. Ble litt våt på skuldrene og etterhvert fra knea og ned. 

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Et stykke opp i bakken deler stien seg i gul til høyre og rød til venstre.. Vi valgte rød løype for å gå gul tilbake for å få en runde.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Som du sikkert har fått med deg, så er ikke følging av merket sti min sterke side. Brått fulgte vi gul merking sånn helt uten videre. Det var Åse som kommenterte  det, så vi ble enige om å følge den gule ruta og gå den røde tilbake.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Stien gikk bort mot Kleivtjern før den svingte under Grøterudberget .

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen kleivtjern

Ved Kleivtjern så vi trane. Det var tilfeldig at jeg fikk se den, for den låt ikke i det heletatt.

trane Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Jeg tror ikke den egentlig merket oss, for det var samme tempoet.

Kleivtjern Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Multeblomstene sto hvite i myrkanten sammen med mye myrull.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen multeblomst

Multeblomstene begynte å bli avblomstret allerede. All blomstring  ser ut til å være over i løpet av øyeblikk uansett hva der er som blomstrer.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Brått var vi oppe på Geitekleiva med utsikt utover Sperillen og regnskura som nærmet seg i det  fjerne.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Helt greit å holde avstand til kanten, Hvit mose på berg er glatt og ingen av oss hadde planer om et bad i Sperillen denne dagen.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen sperillen

Utsikt er til for å nytes, men Åse hadde fått med seg at det skulle være både en geocache og ei postkasse på toppen ved utsikten. Slike turkasser pleier å være veldig synlige. Men vi så ingen... 

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Da var det bare å dobbeltsjekke med geocacheappen. Kassa og cachen henger stort sett sammen. 

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Den gule merkingen fortsatte til høyre og cachen skulle være til venstre... En sjekk på Norgeskart viste at den stien trolig fortsatte nedover lia til Enger.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Hverken jeg eller Åse er nevneverdig opphengt i sti når vi er på tur, så vi valgte korteste vei og gikk etter kompasset mot cachen.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Vi fulgte toppen av åsen bortover i retningen vi skulle. Det var ikke så tett skau som vi fryktet når vi startet.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Etter noen meter i forholdsvis tett skau hadde noen brått tynnet ut, så det ble mer åpent. Men når det er åpent i synshøyde, så er det desto mer tett der man skal gå.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Brått fant vi både turkasse, geocache og nytt utsiktspunkt.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Fin tur opp fra Buttingsrud camping, sikkert greit å lee seg litt når man ligger i campingvogn hele sommeren.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Vi unngikk regnskura som vi så i enden av fjorden, Men det var forholds vått i lyngen etter forrige regnskur. 

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Så var det samme stien tilbake til bilen. Den rødmerkede stien var ikke på mange meterne før vi havnet inn på den gule stien som vi hadde vært på tidligere på dagen på vei til Grøterudberget.

Grøterudberget Geitekleiva Ådalen

Runden ble på 4 kilometer før vi var tilbake til bilen. Takk for turen Åse, snart er vi på ny tur. 





4 kommentarer:

  1. Vilken fin tur det blev trots att det var lite blött. Vackra vyer blir man alltid glad av och det bjöds det på. Vilken tur att det inte var väldigt låga moln eller dimma som täckte allt det fina.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av tranen. Det har jeg kun sett her en gang.

    SvarSlett
  3. Ser ut som en flott og variert tur! :D Nydelige bilder også! Artig at dere fikk øye på en trane!

    SvarSlett
  4. Ser ut som en spennende tur, det! Det nytter jo ikke sitte inne å glo sjøl om det regner når en har ferie.
    Håper jeg greier å finne på noe neste uke, da skal jeg ha "sommerferie"...

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...