mandag 1. februar 2016

Snarum stasjon


Snarum stasjon ble åpnet 28.11.1872 samtidig med Krøderbanen. Stasjonen het opprinnelig Lofthus, men endret navn til Snarum en gang i 1873. Stasjonen var en av de mest brukte langs Krøderbanen, blant annet med gods fra meieriet og en nærliggende sementfabrikk. Stasjonen hadde også et postkontor og telegraf. Stasjonsbygningen er tegnet av Georg Andreas Bull og oppført i sveitserstil. Stasjonen brant ned i 1992 og dagens bygning er en rekonstruksjon som sto ferdig i 1997 til Krøderbanens 125-års jubileum.

Krøderbanen går mellom Vikersund og Krøderen, og er en sidebane til Randsfjordbanen. Banen ble åpnet 1872 og skulle knytte sammen Hallingdalsvassdraget og Drammen. De første årene var det en smalsporet strekning (1067mm sporbredde), men ble utvidet til normalsporbredde 1435mm i 1909. Krøderbanen var en typisk godsbane (tømmer, trelast og jordbruksprodukter). Damplok ble brukt til både gods- og persontrafikk, men persontrafikken ble kjørt med små lette motorvogner etter krigen. I 1958 ble persontrafikken lagt ned og erstattet med buss. Fløting av tømmer i Halligsdalvassdraget ble avviklet i 1967, og det var også det siste året det gikk godstog trukket av damplokomotiv på Krøderbanen. Etter dette ble det bare kjørt godstog ved behov. Deler av Krøderbanen ble vedtatt lagt ned i 1979. Norsk Jernbaneklubb (NJK) ble opprettet i 1969 og trengte et sted for å drifte det materiell som klubben disponerte. Fra 1977 hadde NJK kjørt veterantog langs Krøderbanen. I 1986 ble Stiftelsen Krøderbanen opprettet og det er den som eier sporet og alle bygningene som tilhører banen. I 1987 vedtok stortinget at Krøderbanen skulle bevares for ettertiden som museumsjernbane.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...