torsdag 25. februar 2016

Helvete tur


Fri dag er ikke fri dag, men fysisk dag tror jeg at jeg kan fastslå. I dag ble det geocaching i Brekkebygda. Ronja og Malin fikk være med, Malin er øyeblikkelig på topp av løpetiden, så da er det greit at Mounty får hvile litt. Regnet ikke med at det ble så lang tur så da passer det godt for gamle damer. 


Med slikt knallvær og ikke minst nydelig natur i mils omkrets så må det jo bli tur. Jeg har kun vært på tur i området når det har vært bart tidligere.


Cachen var plassert rett ved nye riksvei 7 på veien mot Helvete. Den nye RV7 mellom Sokna og Ørgenvika åpnet 27. juni 2014. En 16,3 kilometer lang snarvei som forkorter reisetiden mellom øst og vest betraktelig. Rv 7 mellom Sokna og Ørgenvika er 21 kilometer kortere enn gamleveien som går om Noresund. Sammenlignet med å kjøre gamleveien, vil bilistene spare om lag 20 minutter i kjøretid hver vei til og fra Hallingdal.


Ideen om å bygge riksveg 7 mellom Sokna og Ørgenvika ble unnfanget så tidlig som i 1939. En godkjent hovedplan kom i 1974, men denne ble stoppet i 1979. Først i 2003 ble planene tatt opp igjen, og i 2008 ble reguleringsplanene klare i kommunene Krødsherad og Ringerike. Arbeidet med den nye veien startet opp i september 2011.


Jeg klatret meg opp på Kallebråtaåsen, nesten helt opp på Rudskollen. 


Mye vann i naturen om dagen, så når dette smelter blir det nok ganske fuktig regner jeg med.


Siden veien gikk i skyggen innover, så valgte jeg heller å følge et skuterspor som tok av veien og hadde retning mot Rudskollen. Jo høyere, jo mildere, jo mer utsikt...


Fotografering kan kombineres med alle andre hobbyer.


Kanskje i overkant av motiver når man er på en sånn tur, men et lite utvalg av dagens bilder må med.


Når jeg går og knipser bilder så kommer Ronja stadig for å sjekke om jeg har valgt en annen vei enn det hun hadde løpt foran. Malin tusler for seg, så Ronja har sitt svare strev med å holde full oversikt over oss begge samtidig.


Når hun har samlet oss så kan hun sjekke ut andres spor. Mengder med spor etter både harepus, rev og elg.


Malin ser ingen grunn til å gå i skutersporene, så formen var bra i dag.


Makrofotografering er interessant


Når man er på slike turer så er det viktig å ta seg tid til å stoppe for å nyte utsikten.


Når vi nærmet oss toppen så lå fortsatt Malin i teten.


Det var utrolig god bæring i snøen, så når elgen ikke tråkket istad merkverdig så fristet det å teste utenfor løypa på vei ned igjen. Jeg sliter litt om det går greit i starten og at snøen ikke bærer meg når vi er kommet et godt stykke på vei.


Hallo mamsen!


Endelig på toppen før ferden går på toppen av åsen helt ned til veien der bilen er parkert i Brekkebygda


Langvannet og utsikt til den neste cachen som var planlagt i dag.


Andre veien er Sokna langt nede i tåkehavet


Jeg følte meg vel litt som Ronja når vi var på tur i dag. Litt slit og litt svett, men så nydelig!


Når jeg sto og knipset løs på bilder av hundene fikk jeg plutselig se en elg som sto å så på oss.


Mor og barn, ikke så veldig langt unna. 


Vi gikk rolig videre den retningen vi hadde tenkt før hundene skjønte at elgen var så nære.


Da vi hadde passert fikk de været av dem. Man skal ha respekt for naturen og de som bor der. Vi er jo bare på besøk.


Snøen føyk rundt Ronja, så hun storkoste seg på tur.


Enkelte steder var det ikke snø i det hele tatt.


Da var det bare å nyte solvarmen før vi gikk videre


Har nok misstanke om at det blir flere turer hit på vinteren, ikke bare når det er bart.


Med godt over 100 bilder, så er det litt å gå igjennom før en får laget et innlegg. 


Heleneharefrøken

4 kommentarer:

  1. Det var långt att gå för att hitta cachen men vilka fina bilder det blev. Och vilken härlig tur... Kramis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Cachen var i starten av turen, dette gikk vi lenger innover for å få en tur.

      Slett
  2. Jeg er imponert! Må ha vært tungt å gå oppover der, selv om det var skutersoor! Fine bilder også :-) Du var heldig med denne fridagen.

    SvarSlett

Nyt hver dag, den kommer ikke tilbake. Legg igjen en liten hilsen, så ser jeg at du har vært innom...