søndag 28. februar 2016

Planen var Røyse rundt

Planen var refleksløypene i Hole, så da måtte vi vente til det ble mørkt. Hilde og Patran med vinterferie, samt geodogen Ronja planla oppstart kl 12 for å ta noen cacher før det ble mørkt så vi fikk startet på refleksløypene. Godt planlagt med brus, boller, lommelykt, ekstra batteri, gardintrapp, gode sko og godt mot. Sånne kontordamer er litt systematiske, så vi startet på cachen nærmest hjemme som vi ikke hadde logget tidligere.

Første cache var Sørgefoss, grei gåtur i nydelig sol som ga utrolig flott vårfornemmelse nede ved elva. Så satte vi i gang litt barnearbeid.

Opp å klatre høyt til topps. Cacherene sto på bakken med utrolig mange oppmuntrende tilrop og gode råd. For de to neste geocachene fikk vi bruk for gardintrappen og nok en gang sendte vi minstemann til topps.

Tyristrand stasjon måtte vi vente, for portene senket seg og toget kom. Ikke bare kom det, men stoppet i tillegg. Vi fikk sneket oss over skinnegangen før portene senket seg igjen og det kom et møtende tog.

Hadde det vært litt seinere på året kunne vi prøvd badevannet på Røsholmstranda, men isen lå ennå tykk langt ut over fjorden.

Hintet førte til litt fundering, for kenguruer hadde vi ikke sett der tidligere. Men så gikk det opp et lys. Stilig anretning som ble åpnet!

Vi fulgte elva videre og plukket cache på cache.

Når vi kom til undergangen på Helgelandsmoen ble det litt hodebry. Ingen av GPS-enhetene våre viste samme vei, eller 0 punkt. Med både bekk, kratt og en god del fotgjengere så ble det en del leiting etter noe som kunne minne om metall.

Begge multiboksene på Helgelandsmoen var printet ut, så det var bare å parkere bilen og traske rundt med penn og papir for å notere fakta. Vi fant ut at det nyttet ikke å kikke ned hele tiden, noen ganger var hintene høyt også. Vi kunne ta et par ordinære også mens vi samlet fakta til utregningene. Hilde sto for utregninger og gleden var stor når de førte sånn nogen lunde rett på.

Endelig hadde det begynt å mørkne så vi kunne sette kursen mot Røyse og refleksløypene. Mange av dagens funn har fått egne innlegg som kommer seinere.

Mange av geocachene ligger i litt ulendt terreng. Her var det veldig bratt, men må man ned så må man ned. Men det er rart med det. Man finner stort sett en annen vei tilbake til bilen.

Plutselig lå Hole kirke rett ved veien vi kjørte på, så da ble det logging der i nydelig solnedgang. Det ble mørkt, men vi fant ingen refleksstart verken fra der stien skulle starte eller hvor vi skulle parkere. Litt lei og kald etter en lang dag ute, så fant vi ut at målet for turen i dag fikk bli funnet en annen gang. I løpet av dagen hadde det blitt publisert en ny cache på hjemlige trakter, så det ble dagens 17 og siste funn.

Det ble mange flotte naturbilder i dag.

Nå som våren har kommet såvidt, så er det ikke så vanskelig å skaffe sånne små geodoger litt drikke.

Dagen ble avsluttet med siste bildet av nydelig solnedgang på Røyse. Etterpå var det bare svart, ikke måneskinn i går kveld.